Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12589
Title: | บทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางของสมรรถนะหลักและสมรรถนะเฉพาะตำแหน่งที่มีต่อความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยองค์การกับการปฏิบัติงานประกันคุณภาพการศึกษาในมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มภาคใต้ |
Other Titles: | Mediation role of core and specific competencies on relationship between organizational factors and educational quality assurance of rajabhat universities in southern region |
Authors: | อิศรัฏฐ์ รินไธสง โสภิตา ยังเจ็ก คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชารัฐประศาสนศาสตร์ Faculty of Management Sciences (Public Administration) |
Keywords: | ความร่วมมือระหว่างสถาบันอุดมศึกษา ไทย (ภาคใต้);ประกันคุณภาพการศึกษาระดับอุดมศึกษา ไทย (ภาคใต้);ความสัมพันธ์ระหว่างองค์การ ไทย (ภาคใต้);แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ ไทย (ภาคใต้) |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | This research aimed to study the mediating role of core and specific competencies on relationship between organizational factors and educational quality assurance of Rajabhat Universities in Southern Region. The sample consisted of 474 staff who were operating on educational quality assurance of Rajabhat Universities in Southern Region in academic year 2013, obtained from the stratified random sampling by using the 5 Rajabhat Universities in Southern Region as sampling units. The research was based on quantitative method, and used to examine the mediating role of core and specific competencies on relationship between organizational factors and educational quality assurance of Rajabhat Universities in Southern Region. The instrument used in the research was a constructed 5 - level rating scale questionnaire. The statistics for data analysis was basis statistics including statistics, percentage, means, standard deviation, maximum value, minimum values, skewness, and kurtosis. The statistics which researchers used to test hypotheses were Pearson Correlation Coefficient, and the structural equation modeling (SEM) by using path analysis. The results revealed that the mediating role of core and specific competencies, they were found that both variables had the role as partial mediation, due to leadership variables (LS), participation (PC) and organizational management (OG) not only indirectly affected through the core and specific competencies but still directly affecting the quality assurance work. Indirect influence proportion on indirect influence in a whole were found that the specific competency had the level of role as the mediator variable between leadership and educational quality assurance operations higher than the core competency. It also showed that the specific competency had more important than the core competency in the role of mediator variable. When considered the mediating role of the relationship between participation and educational quality assurance operations, it was found that the specific competency was at a higher level than the core competency. In the same way, when considered the mediating role of the relationship between organizing and educational quality assurance operations, the specific competency still was at a higher level than the core competency. Apparently, the specific competency had more important than the core competency. The results can be concluded that the specific competency was an important variable in connection between leadership, participation, and organizing to quality assurance operations rather than the core competency. In a reciprocal way, this conclusion does not mean that core competency was not important, but only less important |
Abstract(Thai): | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางของ สมรรถนะหลักและสมรรถนะเฉพาะตําแหน่งที่มีต่อความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยองค์การกับการ ปฏิบัติงานประกันคุณภาพการศึกษา ในมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มภาคใต้ กลุ่มตัวอย่างเป็นบุคลากรที่ ปฏิบัติงานประกันคุณภาพการศึกษาในมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มภาคใต้ ประจําปีการศึกษา 2558 จํานวน 474 คน ซึ่งได้มาจากวิธีการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) โดยใช้หน่วยมหาวิทยาลัย 5 ราชภัฏกลุ่มภาคใต้เป็นหน่วยในการสุ่ม แบบการวิจัยที่ใช้เป็นวิธีการ เชิงปริมาณ (Quantitative Method) เพื่อตรวจสอบบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางของสมรรถนะ หลักและสมรรถนะเฉพาะตําแหน่งที่มีต่อความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยองค์การกับการปฏิบัติงาน ประกันคุณภาพการศึกษาในมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มภาคใต้ เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย สถิติ พื้นฐาน ได้แก่ ค่าสถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสูงสุด ค่าต่ําสุด ค่าความเบ้ ค่าความ โด่ง ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน และสถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน ซึ่งในครั้งนี้ ผู้วิจัย ได้ใช้การวิเคราะห์สมการโครงสร้าง (Structural Equation Modeling: SEM) โดยการวิเคราะห์ เส้นทาง (Path Analysis) ผลการวิจัยพบว่า บทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางของสมรรถนะหลักและ สมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติ พบว่าทั้งสองตัวแปรมีบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลาง บางส่วน (partial mediation) เนื่องจากทั้งตัวแปรภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลง (LS) การมีส่วนร่วม (PC) และการจัดการขององค์การ (OG) นอกจากจะส่งผลทางอ้อมผ่านสมรรถนะหลักและ สมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติแล้วยังส่งผลโดยตรงต่อการปฏิบัติงานประกันคุณภาพ สัดส่วนอิทธิพลทางอ้อมต่ออิทธิพลทางอ้อมรวม พบว่าสมรรถนะหลักมีบทบาท การเป็นตัวแปรคั่นกลางระหว่างภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงกับการปฏิบัติงานประกันคุณภาพ ในขณะที่สมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติมีบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางระหว่างภาวะ ผู้นําการเปลี่ยนแปลงกับการปฏิบัติงานประกันคุณภาพการศึกษาสูงกว่าสมรรถนะหลัก แสดงว่า สมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติมีบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางที่สําคัญกว่าสมรรถนะ หลักพอสมควร เมื่อพิจารณาบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางระหว่างการมีส่วนร่วมกับการ ปฏิบัติงานประกันคุณภาพพบว่าสมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติมีบทบาทการเป็นตัวแปร คั่นกลางสูงกว่าสมรรถนะหลัก ชัดเจนว่าสมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติมีบทบาทการ เป็นตัวแปรคั่นกลางที่สําคัญกว่าสมรรถนะหลัก ทํานองเดียวกัน เมื่อพิจารณาบทบาทการเป็นตัว แปรคั่นกลางระหว่างการจัดการองค์การกับการปฏิบัติงานประกันคุณภาพพบว่าสมรรถนะเฉพาะ ตามลักษณะงานที่ปฏิบัติมีบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางสูงกว่าสมรรถนะหลัก ชัดเจนว่า สมรรถนะเฉพาะตามลักษณะงานที่ปฏิบัติมีบทบาทการเป็นตัวแปรคั่นกลางที่สําคัญกว่าสมรรถนะ หลัก ผลการวิจัยจึงกล่าวได้ว่าสมรรถนะเฉพาะเป็นตัวแปรสําคัญในการเชื่อมต่อระหว่าง ภาวะผู้นํา การมีส่วนร่วม และการจัดการองค์การไปยังการปฏิบัติงานประกันคุณภาพมากกว่า สมรรถนะหลัก แต่ข้อสรุปนี้ไม่ได้หมายความว่าสมรรถนะหลักไม่สําคัญ เพียงแต่สําคัญน้อยกว่า เท่านั้น |
Description: | วิทยานิพนธ์ (รป.ม. (รัฐประศาสนศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12589 |
Appears in Collections: | 465 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
435576.pdf | 2.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.