Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12530
Title: พฤติกรรมเชิงนวัตกรรมของพนักงานเจนเนอเรชั่นวาย การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย
Other Titles: Innovative Behavior of Generation Y Employees in Electricity Generating Authority of Thailand
Authors: ศิรินุช ลอยกุลนันท์
โชติกา จันทร์อุ่ย
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: นวัตกรรมทางเทคโนโลยี การมีส่วนร่วมของลูกจ้าง
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The purposes of this research were to study the level of innovative behavior of Generation Y employees in Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT) and the effects of important factors in three levels: organizational, team and individual levels, which were support for innovation climate, leader-member exchange, and dissatisfaction with the status quo, respectively on the innovative behavior. This study used online questionnaires to collect data from generation Y employees working in nine divisions of EGAT by determining the minimum samples were 364 people. The usable surveys were 437 questionnaires. Descriptive statistics and multiple regression analysis were implemented. The results of the research revealed the relatively high level of generation Y employees' innovative behavior. Additionally support for innovation climate and leader-member exchange statistically positively affect innovative behavior but the effect of dissatisfaction with the status quo on innovative behavior was not found. Therefore, the organization should emphasize the significance of Generation Y employees who are the majority group in the organization by creating innovative working environment, enhancing quality of relationship between supervisors and employees, welcome new ideas from employees and provide an opportunity for them to contribute in the decision making process to potentially enhance the level of innovative behavior among employees which is one of the significant behaviors that today's organizations focus to create organizational competitive advantages.
Abstract(Thai): การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมเชิงนวัตกรรมของ พนักงานเจนเนอเรชั่นวาย การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย (กฟผ.) และศึกษาอิทธิพลของปัจจัย ระดับองค์การ กลุ่มงาน และบุคคล ผ่านตัวแปรบรรยากาศในการส่งเสริมนวัตกรรม การแลกเปลี่ยน ระหว่างผู้นํากับสมาชิก และความไม่พอใจในสถานการณ์ที่เป็นอยู่ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมเชิง นวัตกรรม โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์เก็บรวบรวมข้อมูลจากพนักงานเจนเนอเรชั่นวายของ กฟผ. ทั้ง 9 สายงาน กําหนดจํานวนกลุ่มตัวอย่างขั้นต่ํา 364 คน จํานวนแบบสอบถามที่นํามา วิเคราะห์ข้อมูล คือ 437 ชุด วิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษา พบว่า พนักงานเจนเนอเรชั่นวายของ กฟผ. มีระดับพฤติกรรมเชิง นวัตกรรมอยู่ในระดับค่อนข้างสูง และ บรรยากาศในการส่งเสริมนวัตกรรม และการแลกเปลี่ยน ระหว่างผู้นํากับสมาชิกส่งผลเชิงบวกต่อพฤติกรรมเชิงนวัตกรรม อย่างมีนัยสําคัญ แต่ความไม่พอใจ ในสถานการณ์ที่เป็นอยู่ไม่ส่งผลต่อพฤติกรรมเชิงนวัตกรรม ดังนั้นองค์การควรให้ความสําคัญกับ พนักงานเจนเนอเรชั่นวาย ซึ่งจัดเป็นพนักงานกลุ่มใหญ่ในอนาคต โดยจัดสภาพแวดล้อมในการ ทํางานที่ส่งเสริมให้เกิดนวัตกรรม สนับสนุนคุณภาพความสัมพันธ์ระหว่างหัวหน้างานและ พนักงาน เปิดโอกาสให้พนักงานได้แสดงความคิดใหม่ๆ และเข้ามามีส่วนร่วมในการพัฒนา องค์การ เพื่อส่งเสริมให้เกิดพฤติกรรมเชิงนวัตกรรม ซึ่งเป็นหนึ่งในพฤติกรรมหลักที่องค์การ ส่วนใหญ่ต้องการสนับสนุน เพื่อสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (บริหารธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2562
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12530
Appears in Collections:460 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
435319.pdf809.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.