กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12526
ระเบียนเมทาดาทาแบบเต็ม
ฟิลด์ DC | ค่า | ภาษา |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Aranya Chaowalit | - |
dc.contributor.author | Onanong Rongsawat | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-03T09:46:57Z | - |
dc.date.available | 2020-02-03T09:46:57Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12526 | - |
dc.description | Thesis (Ph.D., Nursing (International Program))--Prince of Songkla University, 2018 | en_US |
dc.description.abstract | This study explored critical incidents of moral problems in nursing practice by nursing students, reasons, and their demonstrated action of moral courage in dealing with those moral problems including outcomes from their actions of moral courage. There was fifty nursing students in the third year of five nursing colleges in Southern Thailand were recruited by researcher. The participants were interviewed and their interviews were transcribed to develop relevant themes by using the critical incident analysis technique. The result of this study composed of five themes of critical incidents related to moral problems in nursing practice were faced by nursing students; (1) Compromised Patient Safety, (2) Substandard Quality of Care, (3) Lack of Adequate of Information, (4) Lack of Concern for the Patient's needs, and (5) Privacy and Confidentiality Violation. The nursing students had moral reasons that encouraged the actions of moral courage in response to the critical incident, which included (1) Obligation to protect patient's rights, (2) Moral duty to provide quality of care, (3) Empathy, and (4) Honesty. They showed their action of moral courage, which included (1) Providing information in respect for patient's rights (2) Enhancing quality of care (3) Notifying health care team about patient's needs (4) Responding to the patient's need in accordance with patient's rights (5) Taking action to maintain patient privacy and confidentiality. The outcomes from their actions of moral courage were composed of (1) Quality of care (2) Patient safety (3) Patient's needs are met (4) Gain trust from patients. Moral courage is important for nursing students in dealing with ethical problems in their nursing practice effectively. Ethics education is an essential mechanism in fostering nursing students' moral courage which will result in positive outcomes to patients, nursing students, as well as the nursing profession. | - |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Prince of Songkla University | en_US |
dc.subject | Nursing ethics Thailand, Southern | en_US |
dc.subject | Nursing students Thailand, Southern | en_US |
dc.title | Moral Problems and Moral Courage in Nursing Practice of Nursing Students in Nursing Colleges, Southern Thailand:Critical Incident Technique | en_US |
dc.title.alternative | ปัญหาจริยธรรมและความกล้าหาญทางจริยธรรมในการปฏิบัติการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาลในวิทยาลัยพยาบาลในภาคใต้ : เทคนิคการวิเคราะห์เหตุการณ์สำคัญ | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Faculty of Nursing (Medical Nursing) | - |
dc.contributor.department | คณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการพยาบาลอายุรศาสตร์ | - |
dc.description.abstract-th | การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาถึงปัญหาที่สําคัญเกี่ยวกับปัญหาทางจริยธรรมในการ ปฏิบัติงานการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล เหตุผลและการแสดงออกถึงความกล้าหาญทาง จริยธรรมในการจัดการกับปัญหาทางจริยธรรม รวมถึงผลลัพธ์จากการกระทําที่แสดงถึงความกล้า หาญทางจริยธรรมในนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 3 ของวิทยาลัยพยาบาล 5 แห่งในภาคใต้ โดยคัดเลือก นักศึกษาพยาบาลจํานวน 50 คน เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์รายบุคคล และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ เทคนิคการวิเคราะห์เหตุการณ์สําคัญ ผลจากการศึกษาพบว่ามีเหตุการณ์สําคัญ 5 ประเด็น คือ (1) ความปลอดภัยของผู้ป่วยถูก คุกคาม (2) คุณภาพการดูแลต่ํากว่าเกณฑ์มาตรฐาน (3) ขาดความเพียงพอของข้อมูล (4) ขาดการ ตอบสนองความต้องการของผู้ป่วยและ (5) การละเมิดความเป็นส่วนตัวและความลับส่วนบุคคล โดยนักศึกษาพยาบาลมีเหตุผลในการแสดงความกล้าหาญทางจริยธรรมในเหตุการณ์สําคัญ ได้แก่ (1) หน้าที่ในการปกป้องสิทธิของผู้ป่วย (2) หน้าที่ให้การดูแลอย่างมีคุณภาพ (3) เห็นอกเห็นใจ (4) ความซื่อสัตย์ นักศึกษาพยาบาลได้แสดงความกล้าหาญทางจริยธรรม ได้แก่ (1) การให้ข้อมูลเพื่อ แสดงถึงการเคารพสิทธิของผู้ป่วย (2) การส่งเสริมคุณภาพการดูแล (3) การแจ้งให้บุคลากรทีม สุขภาพทราบเกี่ยวกับความต้องการของผู้ป่วย (4) การตอบสนองความต้องการของผู้ป่วยตามสิทธิ ของผู้ป่วย (5) การกระทําเพื่อรักษาความเป็นส่วนตัวและความลับของผู้ป่วย ซึ่งผลลัพธ์ที่สําคัญจาก การกระทําได้แก่ (1) คุณภาพของการดูแล (2) ความปลอดภัยของผู้ป่วย (3) ผู้ป่วยได้รับการ ตอบสนองตรงต่อความต้องการและ (4) ได้รับความไว้วางใจจากผู้ป่วย ความกล้าหาญทางจริยธรรม มีความสําคัญในการช่วยให้นักศึกษาสามารถเผชิญกับปัญหา จริยธรรมในการปฏิบัติการพยาบาล ได้อย่างมีประสิทธิภาพ การจัดการศึกษาด้านจริยศาสตร์ เป็น กลไกสําคัญที่จะปลูกฝังความกล้าหาญทางจริยธรรมให้กับนักศึกษา ซึ่งจะส่งผลลัพธ์ที่ดีทั้งต่อ ผู้ป่วย นักศึกษาและวิชาชีพการพยาบาล | - |
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล: | 646 Thesis |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม | รายละเอียด | ขนาด | รูปแบบ | |
---|---|---|---|---|
425894.pdf | 3.77 MB | Adobe PDF | ดู/เปิด |
รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น