Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12520
Title: | การปรับปรุงคุณสมบัติของแอสฟัลต์คอนกรีตด้วยน้ำยางพาราธรรมชาติ |
Other Titles: | Improving Properties of Asphalt Concrete with Natural Rubber Latex |
Authors: | สราวุธ จริตงาม ปรเมษฐ หอมหวล Faculty of Engineering Civil Engineering คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมโยธา |
Keywords: | แอสฟัลต์คอนกรีต |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The natural rubber industry has been a vital sector for Thailand's economic driving forward more than six decades. Moreover, a lot of defect types of the pavements in Thailand caused a main obstruct national transportation networks. It contributes greatly so inspire and stimulate to this research investigates the potential use of asphalt cement modified by mixing asphalt 60/70 with natural rubber latex (NRL) which doped ammonia 0.15% wt. NRL in different proportions of 0, 5, 10, 15 and 20%. Several laboratory testing resulted engineering properties following penetration, softening point, resistance to stripping of aggregate, binder ductility, flash point, Marshall Stability, and skid resistance indicated that the appropriate amount of NRL can not only reduce the asphalt cement mixing but also provide easier a performance method in comparison with the control asphalt mixture. It was found that optimization of asphalt cement mixed with 10% NRL achieved low values in penetration (49.33) and stripping (12%). On the other hand, the high values were included softening point (51.5°C), ductility (96.83 cm), flash point (309.67°C), Marshall Stability (2591 lbs), density (2.5 g/ml), flow (17.8 mm) and skid resistance (75.7 BPN). |
Abstract(Thai): | อุตสาหกรรมยางธรรมชาติเป็นส่วนหนึ่งที่สําคัญได้ขับเคลื่อนเศรษฐกิจของประเทศไทยไป ข้างหน้ามานานกว่าหกทศวรรษ ยิ่งไปกว่านั้นความเสียหายของคันทางแอสฟัลต์คอนกรีตมีหลาย รูปแบบในประเทศไทยเป็นสาเหตุอุปสรรคสําคัญต่อการเครือข่ายการขนส่งแห่งชาติ จึงทําให้สร้างแรง บันดาลใจและกระตุ้นสู่งานวิจัยนี้ศึกษาค้นคว้าถึงศักยภาพการใช้แอสฟัลต์ซีเมนต์ที่ปรับแต่งโดยผสม แอสฟัลต์ชนิด 60/70 กับน้ํายางธรรมชาติ ซึ่งเติมแอมโมเนียร้อยละ 0.15 ของน้ําหนักน้ํายาง ใน อัตราส่วนผสมต่างกันร้อยละ 0 5 10 15 และ 20 การทดสอบในห้องปฏิบัติการหลายชนิดรายงาน สมบัติทางวิศวกรรมดังต่อไปนี้ การจิ้มด้วยเข็ม จุดอ่อนตัว การหลุดลอก อุณหภูมิจุดวาบไฟ ความยืด ตัว ค่าเสถียรภาพวิธีมาร์แชลล์ และความต้านทานการลื่นไถล บ่งว่าปริมาณน้ํายางธรรมชาติที่ เหมาะสมไม่ใช่แค่ลดการผสมแอสฟัลต์ซีเมนต์น้อยลง แต่ยังได้ให้วิธีการนําไปใช้ง่ายขึ้น เมื่อ เปรียบเทียบกับส่วนผสมแอสฟัลต์ควบคุม พบว่าแอสฟัลต์ซีเมนต์ที่มีประสิทธิภาพผสมกับน้ํายาง ธรรมชาติร้อยละ 10 ได้ให้ค่าจิ้มด้วยเข็ม (49.33) และค่าการหลุดลอก (ร้อยละ 12) ต่ํา ในทาง กลับกันค่าสูงนั้นประกอบด้วย ค่าจุดอ่อนตัว (51.5 องศาเซลเซียส) ค่าความยืดตัว (96.83 เซนติเมตร) ค่าอุณหภูมิจุดวาบไฟ (309.67 องศาเซลเซียส) ค่าเสถียรภาพวิธีมาร์แชลล์ (2591 ปอนด์) และค่า ความต้านทานการลื่นไถล (75.7 บีพีเอ็น) |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม. (วิศวกรรมโยธา (วิศวกรรมการขนส่ง))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12520 |
Appears in Collections: | 220 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
422695.pdf | 5.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.