Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12500
Title: | การปรับปรุงคุณสมบัติของดินลูกรังด้วยน้ำยางพาราธรรมชาติ |
Other Titles: | Improving properties of lateritic soil with natural rubber latex |
Authors: | สราวุธ จริตงาม สุทธิชัย เจริญกิจ Faculty of Engineering Civil Engineering คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมโยธา |
Keywords: | ถนน เครื่องมือและอุปกรณ์;น้ำยางธรรมชาติ;ผิวทาง;วัสดุการทาง;ดินลูกรัง |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | This research illustrates the engineering property of lateritic soil which has been improved by natural rubber latex. The objectives of this research are to study the property of lateritic soil mixed with Natural Rubber Latex, to find out the appropriate ratio and procedure that match construction work and to study the worthiness for practical usage. The Natural Rubber Latex which has been chosen for this study consisted of solid content for 60 percent and 40 percent of liquid and other content. Firstly, the lateritic soil was tested the index to identify the classification of the sample which was found to be the Sandy silt soil Classification (SM). Then the CBR test and Unconfined Compression Strength test were done to compare strength of the soil as the ratio of the latex is change. In this study, the test is divided into two sets. The former is to test at the incubation of zero-day duration and the latter is seven-day duration. The study was test at the ratio of the latex of 5, 10, 15 and 20 percent of the sample's weight and the latex consisted of dry solid content for approximately 150, 300, 450 and 600 grams respectively per the five- kilogram sample. Study showed that CBR value was at the highest when mixing the latex at the ratio of 10 percent with the highest CBR value of 57.7 as soaked. For this test, incubating the sample before the test would cause the CBR value to be less than without incubating because the air gap occurring during the incubation causing the sample to shrink more when soaked. The highest CBR value of unsoaked was at 86.4 at the seven-day incubation. After the compression test was done, it was found that the compression strength was increase as the latex increased with the highest value of 365.84/cm2 at the latex ratio of 20 percent for the seven-day incubation. The worthiness of latex usage for the construction work, at the moment of usage, the cost of latex should not further than 50 Baht at ten-percent ratio of usage. |
Abstract(Thai): | งานวิจัยนี้นําเสนอคุณสมบัติทางวิศวกรรมของดินลูกรังที่ปรับปรุงด้วยยางพาราธรรมชาติ ชนิดน้ํายางข้น โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณสมบัติของดินลูกรังที่ผสมกับน้ํายางพารา อัตราส่วน และวิธีการผสมที่เหมาะสมสําหรับใช้ในงานก่อสร้างถนน และศึกษาความคุ้มค่าในการนําไปใช้งานจริง ต่อไป ซึ่งน้ํายางพาราข้นที่ใช้ในงานวิจัยนี้มีเนื้อยางพารา 60% ผสมกับน้ําและส่วนประกอบอื่นๆ 40% โดยขั้นตอนแรกจะทําการทดสอบคุณสมบัติทางวิศวกรรมของดินลูกรังเพื่อทราบถึงประเภทและ คุณสมบัติเบื้องต้นของดินตัวอย่าง จากการศึกษาพบว่าดินตัวอย่างเป็นทรายปนตะกอนทราย (SM) จากนั้นทําการทดสอบค่าซีบีอาร์ และกําลังรับแรงอัด ซึ่งในงานวิจัยนี้ได้แบ่งการทดสอบเป็น 2 ชุด การทดสอบคือ การทดสอบที่ระยะเวลาการบ่ม 0 วัน และที่ระยะเวลาการบ่ม 7 วัน ทําการศึกษา อัตราส่วนนายางพาราที่ 5, 10, 15 และ 20% ของน้ําหนักก้อนตัวอย่าง โดยจะมีเนื้อยางแห้ง ประมาณ 150, 300, 450 และ 600 กรัม ตามลําดับ ต่อก้อนตัวอย่างน้ําหนัก 5 กิโลกรัม จากผลการ ทดสอบพบว่า ค่าซีบีอาร์จะมีค่าสูงที่สุดเมื่อผสมน้ํายางพารา 10% โดยค่าซีบีอาร์แบบแช่น้ํามีค่าสูงสุด ที่ 57.7 และส่วนของค่าซีบีอาร์แบบไม่แช่น้ําสูงสุดที่ 86.4 ที่ระยะเวลาการบ่ม 7 วัน โดยการบ่มก้อน ตัวอย่างจะทําให้ค่าซีบีอาร์น้อยกว่าการทดสอบโดยไม่บ่มก้อนตัวอย่าง เนื่องจากช่องว่างอากาศของ ก้อนตัวอย่างที่เกิดขึ้นในระหว่างการบ่มทําให้ก้อนตัวอย่างเกิดการทรุดตัวเพิ่มขึ้นเมื่อทําการแช่น้ํา สําหรับผลการทดสอบค่ากําลังรับแรงอัดพบว่า กําลังรับแรงอัดจะเพิ่มขึ้นตามปริมาณน้ํายางพาราโดย ค่าสูงสุดอยู่ที่ 365.84 kg/cm ที่น้ํายางพารา 20% ระยะเวลาบ่ม 7 วัน และความคุ้มค่าของการใช้ น้ํายางพาราในงานก่อสร้างถนนนั้นพบว่า ราคาน้ํายางพาราต้องต่ํากว่ากิโลกรัมละ 50 บาท ที่อัตรา การใช้นํ้ายางพารา 10% |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม. (วิศวกรรมโยธา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12500 |
Appears in Collections: | 220 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
422677.pdf | 5.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.