Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12482
Title: แนวทางในการพัฒนาคุณภาพการให้บริการออนไลน์ของธุรกิจที่จำหน่ายแพ็คเกจทัวร์
Other Titles: Guidelines on quality improvement in online services of tour package services business
Authors: ปิยะนุช ปรีชานนท์

กมลชนก เซ่งสวัสดิ์
Faculty of Commerce and Management
คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ
Keywords: อุตสาหกรรมท่องเที่ยว ไทย;เครือข่ายสังคมออนไลน์
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The purpose of this research was to study the quality of online services for distribution of tour packages and customers that continues using the services and ways to improve the quality of online services of the distribution of tour packages by using random convenience sampling test of 350 tourists both Thai and foreigners in Phuket and 20 tourism agencies and providers using the snowball sampling techniques and collective of data using a questionaire. The sample was selected based on the recommendations of the sample units that stores information. The method used in this research is survey and interviewing. Statistics used to analyze data were frequency, percentage, mean and standard deviation, T-Test, F-Test, and Multiple Regression analysis. The results showed that most respondents are female aged between 15-30 years old, undergraduate, and business owners with the average income of 15,000 - 30,000 baht per month resided mainly in the Southern part of Thailand, Songkhla, and focuses on the quality of online services for tour packages with an average (3.84). The intention of local tourists in Phuket wishes to continue using service of the business is high with an average (3.87). As for the results of the interview of tourism business owner and those involved, provides business with an international standard but with local prices. Their main focus is on both local and foreign tourists, has strategies to meet the need of the customers, resulting in the need for customers to double use the service. The company has guidelines for improving the quality of the online services, websites, fonts, themes, and creating distinctive to attract customers. Comparative analysis of demographic characteristics shows that different demographic characteristics will affect the willingness to re-use the service, except for different occupations. Multivariate regression analysis was performed between qualities of service online with the intention of returning to the service repeatedly, the quality of online services offered by the tour package business includes accessibility, flexibility, efficiency, expenses, and services on individual needs, affect the intention to return service of local tourists with statistical significance at 0.05
Abstract(Thai): การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อต้องการศึกษาคุณภาพการให้บริการออนไลน์ของธุรกิจจําหน่าย แพ็คเกจทัวร์ ศึกษาความตั้งใจกลับมาใช้บริการของผู้ใช้บริการธุรกิจจําหน่ายแพ็คเกจทัวร์ และเพื่อค้นหาแนวทาง ในการพัฒนาคุณภาพการบริการออนไลน์ของธุรกิจจําหน่ายแพ็คเกจทัวร์ โดยศึกษานักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทาง มาท่องเที่ยวในจังหวัดภูเก็ต จํานวน 350 ราย ใช้วิธีการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (convenience sampling) และเก็บข้อมูลด้วยวิธีการใช้แบบสอบถาม และกลุ่มเจ้าของธุรกิจท่องเที่ยวและผู้ที่เกี่ยวข้อง จํานวน 20 ราย โดยใช้ วิธีการสุ่มแบบ (snowball sampling technique) และเก็บข้อมูลด้วยวิธีการใช้แบบสัมภาษณ์ เป็นการเลือกกลุ่ม ตัวอย่างโดยอาศัยการแนะนําของหน่วยงานตัวอย่าง ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถาม เท่ากับ 0.92 สถิติที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบ t-test, F-test และ การวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ (multiple regression) ผลการศึกษา พบว่า นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวในจังหวัดภูเก็ต ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 15 - 30 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี และมีอาชีพเป็นเจ้าของกิจการ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 15,001 - 30,000 บาท มีภูมิลําเนาส่วนใหญ่อยู่ในภาคใต้ คือ จังหวัดสงขลา และให้ความสําคัญกับคุณภาพการการ ให้บริการออนไลน์ของธุรกิจจําหน่ายแพ็คเกจทัวร์ มีค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับมาก และมีความตั้งใจกลับมาใช้ บริการ ของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวในจังหวัดภูเก็ต มีค่าเฉลี่ย โดยรวมอยู่ในระดับมาก ในส่วน ของการสัมภาษณ์เชิงลึกเจ้าของธุรกิจท่องเที่ยวและผู้ที่เกี่ยวข้อง พบว่า ให้มาตรฐานการบริการระดับนานาชาติ ราคาคนไทย ลูกค้าหลัก คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยและต่างชาติ มีกลยุทธ์ด้านการบริการเพื่อตอบสนองความต้องการ ของลูกค้าซึ่งก่อให้เกิดความต้องการกลับมาใช้บริการซ้ําของลูกค้า และบริษัทมีแนวทางในการพัฒนาคุณภาพการ ให้บริการออนไลน์ หน้าเว็บไซต์ ตัวอักษร การใช้สี และการสร้างความโดดเด่น ส่วนการวิเคราะห์การเปรียบเทียบ ลักษณะทางประชากร พบว่า ลักษณะทางประชากรที่แตกต่างกันจะมีผลต่อความตั้งใจกลับมาใช้บริการของ ผู้ใช้บริการ ไม่แตกต่างกัน ยกเว้น อาชีพที่แตกต่างกัน โดยมีการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณระหว่างคุณภาพการ ให้บริการออนไลน์ กับความตั้งใจกลับมาใช้บริการซ้ํา พบว่า คุณภาพการให้บริการออนไลน์ของธุรกิจจําหน่าย แพ็คเกจทัวร์ ได้แก่ การเข้าถึง ความยืดหยุ่น ความมีประสิทธิภาพ ความรู้เกี่ยวกับค่าใช้จ่าย และการบริการตาม ความต้องการเฉพาะบุคคล ส่งผลต่อความตั้งใจกลับมาใช้บริการซ้ําของนักท่องเที่ยวชาวไทยมีนัยสําคัญทางสถิติที่
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม. (การจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2561
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12482
Appears in Collections:942 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
426716.pdf10.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.