Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12463
Title: Mainland Chinese Tourists' Decision-making on Medical Tourism in Thailand
Other Titles: การตัดสินใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนแผ่นดินใหญ่ต่อการท่องเที่ยวสุขภาพในประเทศไทย
Authors: Ilian Assenov
He Ye
Faculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)
คณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว
Keywords: Visitors, Foreign Decision making Thailand;Medical tourism Thailand
Issue Date: 2018
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: Medical tourism -- a combination of medical service and traveling has developed rapidly in recent years. The development of medical tourism has not only brought the vigorous development of the tourism industry, but also promoted and improved the medical technology and service in host countries. Thailand as a world-famous tourism destination is actively building its "Asian Health Tourism Center" international medical tourism brand. In 2016, Thailand attracts about 8.75 million Chinese tourists, making China the largest tourist source market for Thailand. In 2017, the Thai government launched a visa-free policy for Chinese residents for entry into Thailand for medical treatment to attract more Chinese tourists for medical tourism services industry. The purpose of this research is to explore mainland Chinese tourists' perception of medical tourism in Thailand. This research adopted mixed methods approach. 400 valid questionnaires were collected from mainland Chinese tourists in Phuket and Bangkok, Thailand. Interviews were conducted with hospitals and a medical traveling agency and observations conducted on hospital websites. The results indicated that the majority mainland Chinese tourists were interested in medical tourism in Thailand. The most significant and important factors influencing respondents' decision making included medical service suppliers (excellent doctor's skill, quality of treatment and medical dispute can be good resolved) and medical support service (accessible language communication). Both medical service providers and medical agency should take active marketing strategy to attract mainland Chinese potential medical tourists, for example, more publicity in main Chinese social media.
Abstract(Thai): การท่องเที่ยวเชิงสุขภาพเป็นการให้บริการรวมกันของบริการทางการแพทย์และ การท่องเที่ยว ที่มีการพัฒนาขึ้นอย่างรวดเร็วในช่วงไม่กี่ปีที่ผ่านมา การพัฒนาการท่องเที่ยวเชิง สุขภาพไม่เพียงแต่นํามาซึ่งการพัฒนาอย่างเข้มแข็งทางการท่องเที่ยว แต่ยังช่วยส่งเสริมและ ปรับปรุงเทคโนโลยีทางการแพทย์และการบริการในประเทศเจ้าบ้านด้วย ประเทศไทยเป็นเมืองที่มี ชื่อเสียงทางการท่องเที่ยวระดับโลก มีการสร้างตราสินค้าการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์ระดับ นานาชาติ เพื่อจัดตั้งเป็นศูนย์กลางการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพอาเชียน จากข้อมูลในปี พ.ศ. 2559 ประเทศไทยมีนักท่องเที่ยวชาวจีนประมาณ 8.75 ล้านคน ซึ่งเป็นกลุ่มนักท่องเที่ยวที่มากที่สุดของ ประเทศไทย ในปี พ.ศ. 2560 รัฐบาลไทยได้ออกกฎหมายวีซ่าสําหรับชาวจีนเพื่อดึงดูดให้ นักท่องเที่ยวชาวจีนเข้ามาพักและรับบริการการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพให้มากขึ้น การวิจัยครั้งนี้มี วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเหตุผลในการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนแผ่นดินใหญ่ต่อการใช้ บริการการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพในประเทศไทย โดยใช้วิธีการศึกษาแบบผสมผสานข้อมูลจาก นักท่องเที่ยวชาวจีนแผ่นดินใหญ่ในจังหวัดภูเก็ตและกรุงเทพมหานคร จํานวน 400 คน ร่วมกับการ สัมภาษณ์เจ้าหน้าที่ที่ให้บริการของโรงพยาบาลและตัวแทนบริษัทการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพ และการ สังเกตการณ์ในเว็บไซต์ของโรงพยาบาล ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่านักท่องเที่ยวชาวจีนแผ่นดินใหญ่ ส่วนใหญ่มีความสนใจต่อการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพในประเทศไทย ปัจจัยสําคัญที่มีอิทธิพลต่อการ ตัดสินใจของผู้ตอบแบบสอบถามคือ ผู้ให้บริการทางการแพทย์ (ความสามารถที่ดีเยี่ยมของแพทย์ คุณภาพของการรักษา และปัญหาทางการแพทย์ที่ได้รับการแก้ไขได้เป็นอย่างดี) และบริการ สนับสนุนทางการแพทย์ (การสื่อสารที่เข้าถึงได้) ดังนั้น ทั้งผู้ให้บริการและบริษัทตัวแทนทาง การแพทย์เชิงสุขภาพควรใช้กลยุทธ์การตลาดเชิงรุกเพื่อดึงดูดนักท่องเที่ยวเชิงสุขภาพจากจีน แผ่นดินใหญ่ เช่น การประชาสัมพันธ์ในสื่อสังคมออนไลน์ของจีนให้มากขึ้น
Description: Thesis (M.B.A., Hospitality and Tourism Management)--Prince of Songkla University, 2018
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12463
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
426764 .pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.