Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12446
Title: การเปรียบเทียบวิธีการสอนแบบครูเป็นศูนย์กลางและแบบเพื่อนสอนเพื่อนในการพัฒนาความรู้ด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ
Other Titles: Comparisons of teacher-fronted instruction and peer teaching in developing english grammar knowledge
Authors: นิสากร จารุมณี
ยาวารี สะอีดี
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: ภาษาอังกฤษ ไวยากรณ์;ระบบการเรียนการสอน
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The purposes of this counterbalanced-design study were 1) to investigate students' knowledge on English grammar based on teacher-fronted instruction and peer teaching 2) to compare students' English grammar knowledge between peer teachers and peer leamers 3) to investigate the teacher-fronted instruction and peer teaching and 4) to study students' opinions towards the use of teacher-fronted instruction. The participants were an experimental group of 40 Matthayomsuksa 1 students consisting of 20 peer teachers and 20 peer learners from a medium sized secondary school in Yala province. The instruments were grammar lesson plans, two English grammar tests, teaching task assignments, ten unit tests, teaching logs, classroom observation notes, a five-point rating scale questionnaire and focus group interviews. The statistics used were mean, standard deviation, percentage and t-test. Qualitative data were categorized, counted, and summarized. The results were as follows: 1) Teacher-fronted instruction and peer teaching could help students improve their grammar scores significantly at the level of 0.01. However, the progression level was significantly higher during the teacher- fronted instruction. 2) In teacher-fronted instruction session, it was found that students who were peer teachers and peer leamers could improve their grammatical scores significantly at the level of 0.01 even though the significant differences of progression level were not found. 3) In peer teaching session, students who were peer teachers improved their achievement level of grammar significantly at the level of 0.01. The scores of peer learners increased but not at a statistically significant level. Results from the comparison of the two groups indicated no significant differences in progression. 4) The instructional model of teacher-fronted instruction and peer teaching strategy were different in the aspects of the leading-in stage, the approach (deductive/ inductive), and ways to explain grammatical rules. 5) There were highly positive opinions towards teacher-fronted instruction. 6) Students who acted as peer teachers were highly satisfied with their role, as it could enhance their leadership and their critical thinking skills. 7) Students who acted as peer learners were highly satisfied with their peers' instruction particularly when a pleasant classroom atmosphere was created and they also expressed their needs to improve themselves to be able to perform the peer teaching tasks.
Abstract(Thai): การวิจัยเชิงทดลองแบบถ่วงดุลย์นี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความรู้ด้าน ไวยากรณ์ภาษาอังกฤษระหว่างการเรียนแบบที่มีครูเป็นศูนย์กลางและการเรียนแบบเพื่อนสอนเพื่อน 2) เปรียบเทียบความรู้ด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษของนักเรียนที่ทําหน้าที่สอนเพื่อนและนักเรียนที่ เพื่อนสอน 3) ศึกษารูปแบบการสอนของครูและการสอนแบบเพื่อนสอนเพื่อนและ 4) ศึกษาความเห็น ต่อการเรียนแบบครูเป็นศูนย์กลางและแบบเพื่อนสอนเพื่อน กลุ่มตัวอย่าง คือ กลุ่มทดลองซึ่งเป็น นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จํานวน 40 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษาขนาดกลาง 1 แห่ง ในจังหวัด ยะลา แบ่งเป็นกลุ่มสอนเพื่อน 20 คนและกลุ่มเพื่อนสอน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้ไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ แบบทดสอบประเมินความสามารถด้านไวยากรณ์ 2 ฉบับ ใบงานมอบหมายงานสอน แบบทดสอบท้ายบทจํานวน 10 บท แบบบันทึกการสอน แบบ บันทึกการสังเกตชั้นเรียน แบบสอบถามความเห็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับและการ สัมภาษณ์เชิงลึกเกี่ยวกับความคิดเห็นของนักเรียนต่อการเรียนที่มีครูเป็นศูนย์กลางและการเรียนแบบ เพื่อนสอนเพื่อน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าร้อยละ ค่าที และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยการจัดกลุ่ม หาความถี่ และสรุปประเด็น ผลการวิจัยพบว่า 1) การเรียนแบบที่มีครูเป็นศูนย์กลางและการเรียนแบบเพื่อนสอน เพื่อนสามารถพัฒนาความรู้ด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษของนักเรียนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ ระดับ 0.01 อย่างไรก็ตาม ระดับพัฒนาการของนักเรียนเพิ่มขึ้นมากกว่าในระยะที่เรียนจากครู 2) ใน ระยะการเรียนที่มีครูเป็นผู้สอน นักเรียนที่จะทําหน้าที่สอนเพื่อนและนักเรียนที่จะเรียนจากเพื่อนมี ความรู้ด้านไวยากรณ์เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 แต่ระดับพัฒนาการของนักเรียน ทั้ง 2 กลุ่มเพิ่มขึ้นในระดับที่ไม่แตกต่างกัน 3) ในระยะการเรียนแบบเพื่อนสอนเพื่อน นักเรียนที่ทํา หน้าที่สอนเพื่อนพัฒนาความรู้ด้านไวยากรณ์สูงขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 นักเรียนที่ เรียนจากเพื่อนมีระดับความรู้เพิ่มขึ้นแต่ไม่อยู่ในระดับแตกต่างอย่างมีนัยสําคัญ และไม่พบความ แตกต่างของระดับพัฒนาการระหว่าง 2 กลุ่ม 4) รูปแบบการสอนไวยากรณ์ที่มีครูเป็นผู้สอนแตกต่าง จากรูปแบบการสอนแบบเพื่อนสอนเพื่อนในด้านการนําเข้าสู่บทเรียน แนวการสอน (นิรนัย/ อุปนัย) และวิธีการอธิบายหลักไวยากรณ์ 5) นักเรียนพึงพอใจต่อการเรียนแบบครูเป็นศูนย์กลางในระดับสูง มาก 6) นักเรียนที่ทําหน้าที่สอนเพื่อนมีความพึงพอใจต่อการสอนเพื่อนในระดับมากโดยเฉพาะอย่าง ยิ่งด้านการส่งเสริมความเป็นผู้นําและทักษะการคิดวิเคราะห์ของตนเอง 7) นักเรียนที่เรียนจากเพื่อน มีความพึงพอใจในการเรียนระดับมาก โดยเฉพาะอย่างยิ่งด้านการส่งเสริมบรรยากาศที่ดีในห้องเรียน และระบุความต้องการพัฒนาตนให้มีความรู้ในระดับที่จะสอนเพื่อนได้เช่นกัน
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษานานาชาติ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2561
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12446
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
426739.pdf7.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.