Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12294
Title: | การพัฒนาแนวทางการจัดการความรู้ของมหาวิทยาลัยหาดใหญ่ โดยใช้ KMMM |
Other Titles: | Development of Knowledge Management Approaches for Hatyai University by Knowledge Management Maturity Model |
Authors: | รัญชนา สินธวาลัย วินิดา หมัดเบ็ญหมาน Faculty of Engineering (Industrial Engineering) คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมอุตสาหการ |
Keywords: | การจัดการความรู้;Knowledge Management Maturity Model;KMMM;แนวทางการพัฒนา |
Issue Date: | 2562 |
Abstract: | This research studies the development of knowledge management approaches for Hatyai University by using Knowledge Management Maturity Model (KMMM), which aims to study the update status of knowledge management of Hatyai University in terms of three elements of knowledge management, namely people, processes and technology, and to develop knowledge management approaches of Hatyai University. The results in the update status of knowledge management as the average value were 3.44 which was in the management status level. The study also tests the differences of independent variables such as gender, job position, affiliation and work experience affecting knowledge management status according to the KMMM dimension, using t-test and ANOVA statistics. Besides, this research has designed guidelines for the development of knowledge management for Hatyai University, by using the evaluation results about the status and the different test results to find the connection with the competency development of each personnel group. It focuses on the male staffs' development, the positions of lecturer and support staff who work less than 1 year experienced and to develop the processes in various dimensions that increase higher development. This research has created the knowledge for each personnel group through learning the best practices which are available inside and outside the organization, and using technology as a medium for managing knowledge for increasing their skills and competencies that will lead to learning, sharing knowledge together, and also applying the developed knowledge to create creative works, and innovation Moreover, it creates incomes for the organization effectively and a true learning organization. |
Abstract(Thai): | งานวิจัยนี้ทําการศึกษาการพัฒนาแนวทางการจัดการความรู้ของมหาวิทยาลัย หาดใหญ่ โดยใช้โมเดล Knowledge Management Maturity Model (KMMM) ซึ่งมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสถานะปัจจุบันการจัดการความรู้ของมหาวิทยาลัยหาดใหญ่ ในแง่องค์ประกอบของ การจัดการความรู้ทั้ง 3 ด้าน ได้แก่ คน กระบวนการ และเทคโนโลยี และเพื่อพัฒนาแนวทางการ จัดการความรู้ของมหาวิทยาลัยหาดใหญ่ โดยผลประเมินสถานะปัจจุบันการจัดการความรู้ของ มหาวิทยาลัยหาดใหญ่ภาพรวม ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.44 ซึ่งอยู่ในระดับสถานะจัดการ รวมถึงการทดสอบ ความความแตกต่างของตัวแปรอิสระ ได้แก่ เพศ ตําแหน่งงาน หน่วยงานที่สังกัด และอายุงาน ที่มีผล ต่อสถานะการจัดการความรู้ ตามมิติ KMMM โดยใช้สถิติ t-Test และ ANOVA นอกจากนี้งานวิจัยได้ มีการออกแบบแนวทางการพัฒนาการจัดการความรู้ของมหาวิทยาลัยหาดใหญ่ โดยนําผลการประเมิน สถานะและผลการทดสอบความแตกต่างมาเชื่อมโยงกับการพัฒนาตามสมรรถนะของบุคลากรแต่ละ กลุ่ม โดยมุ่งเน้นการพัฒนาบุคลากรเพศชาย ตําแหน่งอาจารย์และเจ้าหน้าที่สายสนับสนุนที่มีอายุงาน น้อยกว่า 1 ปี และเพื่อพัฒนาการดําเนินงานในมิติต่างๆ ให้มีแนวโน้มการพัฒนาที่สูงขึ้น งานวิจัยได้ ออกแบบองค์ความรู้สําหรับบุคลากรแต่ละกลุ่มผ่านการเรียนรู้แนวปฏิบัติที่ดีที่มีอยู่ภายในและ ภายนอกองค์กร และการนําเทคโนโลยีมาใช้เป็นสื่อกลางในการจัดเก็บองค์ความรู้ เพื่อเพิ่มทักษะและ ขีดความสามารถให้กับตนเองที่จะนําไปสู่การเรียนรู้ การแบ่งปันความรู้ร่วมกัน รวมถึงการนําความรู้ที่ เกิดจากการพัฒนามาช่วยสร้างผลงานสร้างสรรค์ ผลงานนวัตกรรม และสร้างรายได้ให้กับองค์กรได้ อย่างมีประสิทธิภาพ รวมถึงการสร้างวัฒนธรรมองค์กรแห่งการเรียนรู้ได้อย่างแท้จริง |
Description: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการอุตสาหกรรม), 2562 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12294 |
Appears in Collections: | 228 Minor Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6010121012.pdf | 4.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.