Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12288
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวราภรณ์ คงสุวรรณ-
dc.contributor.authorวิลัยวรรณ มากมี-
dc.date.accessioned2019-08-26T04:05:59Z-
dc.date.available2019-08-26T04:05:59Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12288-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลผู้ใหญ่))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2561en_US
dc.description.abstractThis study was a developmental research aimed at developing and evaluating a clinical nursing practice guideline (CNPG) for communication between nurses and endotracheal- intubated patients in the medical intensive care unit of a general hospital in southern Thailand. The researcher developed the CNPG by following the process adapted from Australian National Health and Medical Research Council (1998). This study consisted of three phases: phase 1 development of the CNPG, phase 2 dissemination and implementation of the CNPG, and phase 3 evaluation of the CNPG. The research instruments included (1) the CNPG, (2) the Nurses' CNPG Implementation Feasibility Questionnaire, (3) the Nurses' Satisfaction of the CNPG Questionnaire, (4) the Patients' Frustration in Communication Questionnaire, and (5) the Patients' Satisfaction in Communication Questionnaire. These instruments ware examined by three experts. The instrument no. 1 yielded a score quality for clinical practice guideline of 82.23 percent and the instruments no. 2-5 yielded scale content validity average (S-CVI-Ave) were 0.88, 1.00, 0.90 and 0.85, respectively. The instruments no. 2, 4, and 5 yielded Cronbach's alpha coefficients of 0.90, 0.93 and 0.80, respectively. Sixteen nurses implemented the CNPG with endotracheal-intubated patients in the medical intensive care unit and patient outcomes were compared between in the pre- implementation group and the post implementation group. The results were as follows: 1. The CNPG for communication between nurses and endotracheal-intubated patients in the critical care unit comprised three components: (1) Assessment of communication ability of endotracheal-intubated patients, (2) Communication between nurses and endotracheal-intubated patients, and (3) Recording of communication information pattern with endotracheal intubated patients. 2. Nurses reported that the CNPG had the highest feasibility to be implemented (M=4.12, SD = .50). 3. Nurses reported a high level of satisfaction in using this CNPG (M=8.38, SD = .96) 4. Patients' frustration in communication of the pre-implementation group (grouped median = 7.90) was significantly higher than that of the post-implemention group (grouped median = 4.25) (Z=-4.02, p = .000). 5. Patients' satisfaction in communication of the pre-implementation group (grouped median = 3.83) was significantly lesser than that of the post-implemention group (grouped median = 4.19) (Z=-4.02, p = .000). The finding showed that this CNPG could be applicable for implementation and should be continuously updated. In order to improve the quality of care for the endotracheal- intubated patients in the critical care unit, knowledge about communication with the endotracheal- intubated patients should be offered for staff nurses and health care teams.-
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์en_US
dc.subjectการสื่อสารทางการแพทย์en_US
dc.subjectการดูแลขั้นวิกฤตen_US
dc.titleการพัฒนาและประเมินผลแนวปฏิบัติการพยาบาลในการสื่อสารระหว่างพยาบาลและผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจในหอผู้ป่วยวิกฤตen_US
dc.title.alternativeThe Development and Evaluation of Clinical Nursing Practice Guideline for Communication Between Nurses and Endotracheal-Intubated Patients in the Critical Care Uniten_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.departmentFaculty of Nursing (Medical Nursing)-
dc.contributor.departmentคณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการพยาบาลอายุรศาสตร์-
dc.description.abstract-thการศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพัฒนามีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและประเมินผล แนวปฏิบัติการพยาบาลในการสื่อสารระหว่างพยาบาลและผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจในหอผู้ป่วย วิกฤตอายุรกรรม โรงพยาบาลทั่วไปแห่งหนึ่งในภาคใต้ โดยผู้วิจัยดัดแปลงขั้นตอนการดําเนินการ พัฒนาและประเมินผลแนวปฏิบัติทางคลินิกของสภาการวิจัยการแพทย์แห่งชาติประเทศออสเตรเลีย แบ่งเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การพัฒนาแนวปฏิบัติการพยาบาล ระยะที่ 2 การเผยแพร่และนํา แนวปฏิบัติการพยาบาลไปใช้ และระยะที่ 3 การประเมินผลแนวปฏิบัติการพยาบาล เครื่องมือที่ใช้ ในการวิจัย ประกอบด้วย (1) แนวปฏิบัติการพยาบาลในการสื่อสารระหว่างพยาบาลและผู้ป่วยที่ใส่ท่อ ช่วยหายใจในหอผู้ป่วยวิกฤต (2) แบบประเมินความเป็นไปได้ในการนําแนวปฏิบัติการพยาบาล ไปใช้ของพยาบาล (3) แบบประเมินความพึงพอใจในการนําแนวปฏิบัติการพยาบาลไปใช้ของพยาบาล (4) แบบประเมินความคับข้องใจในการสื่อสารของผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจ และ (5) แบบประเมิน ความพึงพอใจในการสื่อสารของผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจ ซึ่งผ่านการตรวจสอบคุณภาพจาก ผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน โดยเครื่องมือวิจัยส่วนที่ 1 ได้คะแนนคุณภาพแนวปฏิบัติร้อยละ 82.23 และ เครื่องมือวิจัยส่วนที่ 2-5 ได้ดัชนีความสอดคล้องเฉลี่ยทั้งฉบับเท่ากับ 0.88, 1.00, 0.90 และ 0.85 ตามลําดับการทดสอบความเที่ยงตรงของเครื่องมือวิจัยส่วนที่ 2, 4, และ 5 ได้ค่า อัลฟ่าควอนบาคเท่ากับ 0.90, 0.93 และ 0.80 ตามลําดับ ซึ่งพยาบาลวิชาชีพ จํานวน 16 ราย นําแนวปฏิบัติการพยาบาล ไปทดลองใช้กับผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจในหอผู้ป่วยวิกฤตอายุรกรรม และเปรียบเทียบผลลัพธ์ ผู้ป่วยกลุ่มก่อนและกลุ่มหลังใช้แนวปฏิบัติการพยาบาล ผลการวิจัย พบว่า 1. แนวปฏิบัติการพยาบาลในการสื่อสารระหว่างพยาบาลและผู้ป่วยที่ใส่ท่อ ช่วยหายใจ ในหอผู้ป่วยวิกฤต ประกอบด้วย 3 หมวด ได้แก่ หมวดที่ 1 การประเมินความสามารถ ในการสื่อสารของผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจ หมวดที่ 2 การสื่อสารระหว่างพยาบาลกับผู้ป่วยที่ใส่ท่อ ช่วยหายใจ และหมวดที่ 3 การบันทึกแบบแผนการสื่อสารของผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจ 2. ความเป็นไปได้ในการนําแนวปฏิบัติการพยาบาลไปใช้ของพยาบาลอยู่ในระดับสูง (M = 4.12, SD = .50) 3. ความพึงพอใจในการนําแนวปฏิบัติการพยาบาลไปใช้ของพยาบาลอยู่ในระดับมาก (M=8.38, SD = .96) 4. ความคับข้องใจในการสื่อสารของผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจระหว่างกลุ่มก่อน และกลุ่มหลังใช้แนวปฏิบัติการพยาบาล มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญ (Z = -4.02, p = .000) โดยกลุ่มก่อนใช้แนวปฏิบัติการพยาบาลมีค่ามัธยฐานกลุ่มของความคับข้องใจในการสื่อสารสูงกว่า กลุ่มหลังใช้แนวปฏิบัติการพยาบาล (grouped median = 7.90 และ 4.25 ตามลําดับ) 5. ความพึงพอใจในการสื่อสารของผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจระหว่างกลุ่มก่อนและ กลุ่มหลังใช้แนวปฏิบัติการพยาบาล มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญ (Z = 4.41, p = .000) โดยกลุ่ม ก่อนใช้แนวปฏิบัติการพยาบาลมีค่ามัธยฐานกลุ่มของความพึงพอใจในการสื่อสารน้อยกว่ากลุ่มหลังใช้ แนวปฏิบัติการพยาบาล (grouped median = 3.83และ 4.19 ตามลําดับ) ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าแนวปฏิบัติการพยาบาลในการสื่อสารระหว่างพยาบาล และผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจในหอผู้ป่วยวิกฤตที่พัฒนาขึ้น มีความเหมาะสมในการนําไปใช้ และควรมีการปรับปรุงเนื้อหาแนวปฏิบัติการพยาบาลให้มีความทันสมัยอย่างต่อเนื่อง รวมทั้งส่งเสริมให้ความรู้เกี่ยวกับการสื่อสารในผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจแก่พยาบาลและเจ้าหน้าที่ ทีมสุขภาพอย่างทั่วถึง เพื่อพัฒนาคุณภาพการดูแลผู้ป่วยที่ใส่ท่อช่วยหายใจในหอผู้ป่วยวิกฤต-
Appears in Collections:646 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
426676.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.