Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12257
Title: The Effects of Using WordSift in English Vocabulary Teaching on Student Vocabulary Retention and Depth at a Thai Secondary School
Other Titles: ผลของการใช้โปรแกรมเวิร์ดซิฟต์สอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษที่มีต่อความคงทนในการจำกัดศัพท์และความเข้าใจคำศัพท์เชิงลึกของนักเรียนในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษา
Authors: Zainee Waemusa
Supatida Dumchoo
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Vocabulary;English language Study and teaching (Secondary)
Issue Date: 2018
Abstract: This study aimed to investigate the effects of using WordSift in English vocabulary learning on student vocabulary retention, and depth, and to gain perceptions they had of the use and non-use of the program. The subjects, 37 Mathayomsuksa 5 students at a secondary school in Phatthalung Province, were selected through purposive sampling and divided into two groups. The experimental group was treated through collaborative learning with WordSift while the control group learned vocabulary through a teacher-directed method. The researcher employed the following research tools: vocabulary survey forms, exercise handouts, vocabulary achievement and immediate depth tests, vocabulary retention and delayed depth tests, and semi-structured interview question sets. The researcher compared the scores within and between groups utilizing Paired t test and Independent t test respectively while content analysis of the focus group interviews was carried out. The results showed that the control group significantly outperformed the experimental one in vocabulary retention, t(35) = 3.609, p = .01. However, the within group scores did not present significant decrease between the retention and the achievement tests (experimental group = .08, p = .93, control group = 6.78, p < 0.01). In other words, both groups could retain their vocabulary. A significant difference in vocabulary depth between groups was not found, p = .09. The content analysis revealed that the experimental group favored learning through WordSift over the teacher-directed method while the control group considered the sole lecture as having lowered their interest in learning. It was suggested that, if carefully designed and implemented, using WordSift could improve vocabulary learning conditions. A redesign of WordSift use for teaching vocabulary is recommended in the future for better learning outcomes.
Abstract(Thai): งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้โปรแกรมเวิร์ดซิฟต์สอนคําศัพท์ภาษาอังกฤษ ที่มีต่อความคงทนในการจําคําศัพท์และความเข้าใจคําศัพท์เชิงลึก รวมทั้งเพื่อสํารวจทัศนคติ ของนักเรียนที่มีต่อการเรียนคําศัพท์โดยการใช้และไม่ใช้โปรแกรมดังกล่าว กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ในโรงเรียนแห่งหนึ่งของจังหวัดพัทลุง ซึ่งถูกคัดเลือกด้วยวิธีการสุ่มแบบเจาะจง จํานวน 37 คน โดยแบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มทดลองเรียนคําศัพท์ผ่านวิธีการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วย โปรแกรมเวิร์ดซิฟต์ กลุ่มควบคุมเรียนจากการฟังครูสอนโดยตรง แบบสํารวจคําศัพท์ แบบฝึกหัดคําศัพท์ ข้อสอบวัดผลสัมฤทธิ์ด้านการรับรู้ความหมายคําศัพท์และ ด้านความเข้าใจคําศัพท์เชิงลึก ข้อสอบวัดความคงทนด้านการรับรู้ความหมายคําศัพท์และด้านความ ผู้วิจัยใช้เครื่องมือวิจัยดังนี้ เข้าใจคําศัพท์เชิงลึก และคําถามสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ศึกษาผลคะแนนภายในและระหว่าง กลุ่มโดยสถิติ Paired t test และ Independent t test ตามลําดับ และวิเคราะห์เนื้อหาจากการ สัมภาษณ์กลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนกลุ่มควบคุมมีคะแนนความคงทนในการจําคําศัพท์สูงกว่ากลุ่ม ทดลองอย่างมีนัยสําคัญ, t(35) = 3.609, p = .01 อย่างไรก็ตาม การเปรียบเทียบคะแนนภายในกลุ่ม ชี้ให้เห็นว่า คะแนนความคงทนในการจําคําศัพท์ไม่มีการลดลงอย่างมีนัยสําคัญเมื่อเปรียบเทียบกับ คะแนนการรับรู้คําศัพท์ (กลุ่มทดลอง t = -.08, p = .93, กลุ่มควบคุม t = 6.78, p < 0.01) กล่าวอีกนัยหนึ่ง นักเรียนทั้งสองกลุ่มมีความคงทนในการจําคําศัพท์ ด้านความเข้าใจคําศัพท์เชิงลึก ระหว่างนักเรียนสองกลุ่ม ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยสําคัญ, p = .09 การวิเคราะห์ข้อมูลจากการ สัมภาษณ์ พบว่านักเรียนกลุ่มทดลอง มีความพึงพอใจต่อการเรียนคําศัพท์ด้วยเวิร์ดซิฟต์มากกว่าการ เรียนแบบมีครูเป็นผู้บรรยาย ในขณะที่นักเรียนกลุ่มควบคุมคิดว่าการเรียนโดยฟังจากครูผู้สอน อาจกล่าวได้ว่า หากมีการจัด อย่างเดียวทําให้บรรยากาศในการเรียนมีความน่าสนใจน้อยลง สภาพแวดล้อมการเรียนรู้และนําไปประยุกต์ใช้อย่างเหมาะสม การใช้โปรแกรมเวิร์ดซิฟต์สามารถ ช่วยพัฒนาการเรียนคําศัพท์ได้ อย่างไรก็ตาม มีข้อเสนอแนะว่า ควรมีการออกแบบการใช้โปรแกรม เวิร์ดซิฟต์ใหม่เพื่อใช้สอนคําศัพท์และให้ผลการเรียนที่ดีขึ้น
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2018
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12257
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432979.pdf895.43 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons