Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12254
Title: ความคิดเห็นและแนวการใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวางในการพัฒนาความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษ
Other Titles: Opinions and Use of Extensive Reading in Developing English Reading Ability
Authors: นิสากร จารุมณี
กุสุมา มะแซ
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: ภาษาอังกฤษ การอ่าน;ความเข้าใจในการอ่าน
Issue Date: 2561
Abstract: The purposes of this study were 1) to survey opinions about the importance of extensive reading to develop reading ability and the need to use it among English teachers and students in English Program (EP) and Mini English Program (MEP) in the 4 secondary schools in Songkhla where extensive reading (ER) is not yet used, 2) to survey how extensive reading is used among English teachers and students in English Program (EP), Mini English Program (MEP), and Science Math English (SME) in the 5 secondary schools in Songkhla where extensive reading (ER) is currently used. The research instruments were questionnaires, interviews, and an observation form. The questionnaire respondents were divided into two groups: 1) 17 teachers and 130 Mathayomsuksa 3 students in English Program (EP) and Mini English Program (MEP) in the 4 secondary schools in Songkhla where extensive reading (ER) is not yet used 2) 29 teachers and 140 Mathayomsuksa 3 students in English Program (EP), Mini English Program (MEP), and Science Math English (SME) in the 5 secondary schools in Songkhla where extensive reading (ER) is currently used. Mean, standard deviation and t-test were used to calculate quantitative data and the qualitative data were summarized. The results were as follows 1) Most teachers and students who have not used ER had positive attitudes towards the importance of extensive reading. They thought that extensive reading can promote students' vocabulary, grammar and general knowledge. Apart from enhancing reading ability, ER can develop students' speaking and writing. Moreover, ER can promote students' reading habit. The teachers perceived the importance and the advantages of ER more than the students did. The teachers strongly indicated that ER should be included in education curriculum. They also needed the ER teaching manuals and more training about how to use ER in class. The students wanted their teachers to use ER and to provide the materials which suit their interests and their proficiency levels. Both teachers and students agreed that ER cannot be used now due to the time constraints and too many assigned tasks and responsibilities. 2) Most teachers who have used ER chose the books for extensive reading based on the students' interests and their proficiency levels. The chosen books included novels, short stories, readings from the internet, expository, graded readers and magazines. Students were assigned to read outside class time and their progress was checked by the follow-up tests administered by teachers. Some other follow-up activities included retelling stories, summarizing and writing vocabulary log. The teachers and the students were highly satisfied with ER use. They thought that extensive reading can promote students' vocabulary, grammar and general knowledge. Apart from enhancing reading ability, ER can promote students' reading habit. Time constraint was a common problem shared by both teachers and students. Teachers' too many assigned tasks and responsibilities and students' too much homework made ER use difficult for them in terms of reading time and the arrangement of the post-reading abilities.
Abstract(Thai): งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สํารวจความคิดเห็นของครูผู้สอนภาษาอังกฤษและนักเรียน ห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ English Program (EP) และ Mini English Program (MEP) ใน โรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดสงขลา จํานวน 4 แห่ง ที่ยังไม่ได้ใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวาง เกี่ยวกับ ความสําคัญของวิธีการอ่านแบบกว้างขวางในการพัฒนาความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษและ ความต้องการในการนําไปใช้ในการจัดการเรียนการสอน และ 2) ศึกษาแนวปฏิบัติ ความพึงพอใจ และปัญหา ในการใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวางในปัจจุบันของโรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดสงขลา ที่มีห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ English Program, Mini English Program และ Science Math English จํานวน 5 แห่ง ที่มีการใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวางในปัจจุบัน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบบันทึกการจัดกิจกรรม ประชากรในการทําวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย 1) ครูผู้สอนภาษาอังกฤษห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ EP และ MEP ทั้งหมดจํานวน 17 คน และนักเรียนห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ EP และ MEP ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จํานวน 130 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดสงขลา 4 แห่ง ที่ยังไม่ได้ใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวาง 2) ครูผู้สอนภาษาอังกฤษห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ EP MEP และ SME จํานวน 29 คน และ นักเรียนห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษ EP MEP และ SME ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จํานวน 140 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดสงขลา 5 แห่ง ที่มีการใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวาง วิเคราะห์ข้อมูล เชิงปริมาณโดยใช้สถิติเชิงบรรยายพื้นฐานและ t-test ใช้วิธีสรุปความข้อมูลเชิงคุณภาพ ผลการวิจัย พบว่า 1) ครูและนักเรียนห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษที่ยังไม่ได้ใช้การอ่านแบบกว้างขวางมองเห็น ความสําคัญและประโยชน์ของการอ่านแบบกว้างขวางและมีความต้องการใช้ในระดับมาก โดยระบุว่า การอ่านแบบกว้างขวางอาจช่วยเพิ่มพูนความรู้ทางด้านคําศัพท์ ไวยากรณ์ และความรู้ทั่วไปแก่ นักเรียน อีกทั้งส่งเสริมและพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ ตลอดจนทักษะอื่นๆที่เกี่ยวข้อง เช่น ทักษะการพูด ทักษะการเขียน และอาจช่วยเสริมสร้างให้นักเรียนมีนิสัยรักการอ่าน ครูมองเห็น ความสําคัญและประโยชน์ของการอ่านแบบกว้างขวางมากกว่านักเรียน นอกจากนี้ ครูต้องการให้ บรรจุการใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวางไว้ในหลักสูตร มีคู่มือให้ครูเป็นแนวทางในการจัดกิจกรรมและอบรมให้ความรู้เพิ่มเติม นักเรียนต้องการให้ครูจัดกิจกรรมการอ่านแบบกว้างขวาง และจัดหาหนังสือ ที่ตอบสนองความสนใจและสอดคล้องกับความถนัดของนักเรียน สําหรับปัญหาหลักที่ทําให้ขณะนี้ไม่มี การใช้การอ่านแบบกว้างขวาง คือ ครูและนักเรียนมีภาระงานและความรับผิดชอบมากจึงทําให้ไม่มี เวลาในการสอดแทรกการอ่านแบบกว้างขวางในการสอนทักษะการอ่าน 2) ครูและนักเรียนห้องเรียนพิเศษภาษาอังกฤษที่ได้ใช้วิธีการอ่านแบบกว้างขวางระบุแนว ปฏิบัติในการเลือกสื่อสิ่งพิมพ์ในการอ่านแบบกว้างขวางว่า ครูเป็นผู้เลือกหนังสือให้นักเรียนอ่าน โดย พิจารณาจากความสนใจของนักเรียนและความสอดคล้องกับระดับความสามารถทางภาษาของ นักเรียน สื่อสิ่งพิมพ์ที่ครูเลือกให้นักเรียนอ่าน ได้แก่ นวนิยาย เรื่องสั้น สื่อทาง Internet ความเรียง Graded Readers และนิตยสาร สําหรับการจัดกิจกรรมการอ่านแบบกว้างขวาง ครูจะมอบหมายให้ นักเรียนอ่านนอกห้องเรียน และจัดให้มีการสอบหลังการอ่านเพื่อเป็นการติดตามผลการอ่านของ นักเรียน และมีกิจกรรมอื่นแทรกบ้าง เช่น แสดงละคร เขียนสรุปเรื่อง เล่าเรื่องย่อหน้าชั้น อภิปราย เหตุการณ์และตัวละคร ตอบคําถาม จดคําศัพท์และแต่งประโยค ครูและนักเรียนมีความพึงพอใจกับ การอ่านแบบกว้างขวางในระดับมาก โดยมองว่าการอ่านแบบกว้างขวางช่วยพัฒนาความรู้ทางด้าน คําศัพท์ ไวยากรณ์ ความรู้ทั่วไปแก่นักเรียน และยังช่วยเสริมสร้างนิสัยรักการอ่าน ครูและนักเรียนมี ปัญหาในการใช้วิธีการอ่านเหมือนกัน คือ ข้อจํากัดในเรื่องของเวลา การที่ครูมีภาระงานและความ รับผิดชอบมาก และนักเรียนมีการบ้านมาก ทําให้ยากต่อการจัดเวลาอ่านและการจัดกิจกรรมหลังการ อ่าน
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษานานาชาติ))-มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ 2561
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12254
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432981.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons