Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12217
Title: Significance of Hotel Facebook Page as Hotel Marketing Communication :‡bThe Facebook Users Perspective
Other Titles: ความจำเป็นของเฟซบุ๊คเพจของโรงแรมในฐานะช่องทางการสื่อสารถึงลูกค้าในมุมมองของกลุ่มประชากรผู้ใช้เฟสบุ๊ค
Authors: Prateep Wetprasit
Chayanapat Prom-aksorn
Faculty of Hospitality and Tourism (Hospitality and Tourism Management)
คณะการบริการและการท่องเที่ยว สาขาวิชาการจัดการการบริการและการท่องเที่ยว
Keywords: Hotel Internet marketing;Communication in marketing;Electronic commerce
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: Facebook is the fastest growing social media. And it is also being the broad using social media by people around the world. Many business sectors had been using this communication channels and gain positive feedback in their business. This study therefore seeks to investigate the Facebook user's perspective toward the significance of hotel Facebook. The study aims to determine the important of Hotel Facebook Page on hotel selection process of the Facebook users and also to identify what Facebook users' needs in participated in Hotel Facebook Page. The instruments for this study are questionnaires survey and online questionnaires survey to reach as various demographic and geographic areas as possible. The study is not limited to any region or area of Facebook use as it aims to identity the common opinion of the Facebook user around the world toward the effectiveness of hoteliers in using Facebook Page as their marketing communication channel. The finding shown that more than 80% of the respondents agreed that it is necessary for the hotel to have their Facebook page whereas the satisfaction toward hotel Facebook Page being display is quite low compare to their expectation. The finding can indicate that even though the Facebook users see that it is significance for the hotel to have their Facebook Page but the current effectiveness is not yet meet the Facebook user's expectation.
Abstract(Thai): ในปัจจุบันนี้ เฟซบุ๊ค ถือเป็นสังคมออนไลน์ที่เติบโตอย่างรวดเร็ว และได้รับความ นิยมในการใช้งานกันอย่างแพร่หลายทั่วโลก แม้แต่ในหน่วยงานธุรกิจต่างๆ ก็ยังมีการใช้ เฟซบุ๊ค เป็น ช่องทางในการสื่อสารกับลูกค้า และมีแนวโน้มในการได้รับการตอบรับในทิศทางที่ดี การศึกษานี้จึงมีวัตถุประสงค์ในการสำรวจความสำคัญของ เฟซบุ๊คเพจ ของโรงแรม ในมุมมองของผู้ใช้ เฟซบุ๊ค จากหลายๆประเทศทั่วโลก การศึกษานี้ มีการมุ่งเน้นในการศึกษาถึงความสำคัญของ เฟซบุ๊คเพจ ของโรงแรมต่างๆ ที่จะมีส่วนช่วยในกระบวนการค้นหาข้อมูลและ การตัดสินใจจองการเข้าพักกับโรงแรม นั้นๆ ของประชากรที่ใช้เฟซบุ๊ค และยังมุ่งเน้นที่จะสำรวจมุมมองและความต้องการของประชากรผู้ใช้เฟซบุ๊ค ว่าต้องการข้อมูลส่วนใดบ้างจากเฟซบุ๊คเพจของโรงแรมต่างๆ เครื่องมือในการสำรวจความคิดเห็นของประชากรผู้ใช้เฟซบุ๊คสำหรับการศึกษานี้คือ แบบสอบถามแบบออนไลน์ และแบบสอบถามแบบกระดาษ เพื่อให้มีการเข้าถึงกลุ่มประชากรเป้าหมายได้อย่างกว้างขวางและทั่วถึง และไม่จำกัดอยู่แต่ในเฉพาะพื้นที่ใดพื้นที่หนึ่ง เนื่องจากการศึกษามุ่งเน้นที่จะได้รับความเห็นโดยรวมจากกลุ่มประชากรที่หลากหลายจากหลายประเทศทั่วโลก ในการเข้าไปศึกษาหาข้อมูลจากเฟซบุ๊คเพจของโรงแรม ซึ่งโรงแรมต่างๆใช้เป็นช่องทางในการประชาสัมพันธ์กับลูกค้า จากการศึกษาพบว่า มากกว่าร้อยละ 80 ของกลุ่มประชากรที่ตอบแบบสอบถาม ต่างมีความเห็นสอดคล้องไปในทิศทางเดียวกันว่า เฟซบุ๊คเพจของโรงแรมนั้นมีความจำเป็นที่จะต้องมีไว้เพื่อเป็นช่องทางให้ลูกค้าเข้าถึงข้อมูลของโรงแรมนั้นๆอีกช่องทางหนึ่ง หากแต่ความพึ่งพอใจต่อข้อมูลที่แสดงในหน้าเฟซบุ๊คเพจของโรงแรมต่างๆนั้น ถือว่าอยู่ในเกณฑ์ที่ต่ำ เมื่อเปรียบเทียบกับความคาดหวังของข้อมูลที่กลุ่มประชากรผู้ใช้เฟซบุ๊คคาดหวังว่าจะได้รับ จากการศึกษาสามารถบ่งชี้ให้เห็นว่า ถึงแม้กลุ่มประชากรผู้ใช้เฟซบุ๊คส่วนใหญ่ต่างมี ความเห็นไปในทิศทางเดียวกันว่า เฟซบุ๊คเพจของโรงแรมต่างๆนั้น มีความจำเป็นที่จะต้องมี แต่ประสิทธิภาพของข้อมูลข่าวสารที่สื่อประชาสัมพันธ์ผ่านทางช่องทางนี้ยังมีประสิทธิภาพในระดับต่ำและยังไม่ตรงตามความต้องการของกลุ่มประชากรผู้ใช้เฟซบุ๊คส่วนใหญ่
Description: Thesis (M.B.A., Hospitality and Tourism Management (International Program))--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12217
Appears in Collections:816 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420276.pdf853.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.