Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12210
Title: E-learning System to foster Inferential Skills Using Story Boards
Other Titles: ระบบการเรียนรู้ผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์เพื่อเสริมทักษะการอนุมานด้วยบทภาพ
Authors: Kiyota Hashimoto
Apichaya Khwankaew
College of Computing (Information Technology)
วิทยาลัยการคอมพิวเตอร์ สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศ
Keywords: Internet in education;Teachers In-service training;Computer-assisted instruction
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: E-learning systems have been developed since 1960s, and with ubiquitous learning more easily available with the Internet and smartphones, they have become part of usual learning processes. However, most of them are related to repetition and memorization in language learning, arithmetic calculations, and other simple knowledge-based subjects. On the other hand, 21st-century skills have been advocated, where more abstract level skills are expected to be learned. Among them is thinking skills. Thinking skills are further categorized into several types, but one of the common basic skills is the inferential skill with which learners successfully employ their existing knowledge to find hidden relations, possible outcomes, prospective implications, etc. Thus, e-learning systems to foster the inferential skill are expected. In this research, I develop a prototypical web-based e-learning system to foster the inferential skill. The system employs story boards in the form of four-panel cartoons where learners are supposed to fill a blank using their inferential skills, and their mastery is measured to expose them to similar but different situational story boards. The effectiveness of this method and system is experimentally measured. The results from the experiments demonstrated a change for the better after the learners learned through an e-learning system. This system can be used as a guide for developing learning media that promotes inference skills in other situations.
Abstract(Thai): ระบบการเรียนผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ได้รับการพัฒนาตั้งแต่ปี ค.ศ. 1960 และด้วย การใช้งานอินเทอร์เน็ตและสมาร์ทโฟนที่เพิ่มสูงขึ้น จึงเป็นส่วนหนึ่งที่ช่วยทําให้กระบวนการ เรียนรู้แพร่หลายมากยิ่งขึ้น โดยกระบวนการเรียนรู้ส่วนใหญ่มีความเกี่ยวเนื่องมาจากการทําซ้ําและ การจดจํา ไม่ว่าจะเป็นการเรียนรู้ทางภาษา การคํานวณในวิชาทางคณิตศาสตร์ และวิชาพื้นฐานอื่น ๆ ในศตวรรษที่ 21 ได้มีการส่งเสริมการใช้ทักษะทางความคิดในการเรียนรู้เพิ่มสูงขึ้น ซึ่งทักษะทาง ความคิดสามารถแบ่งออกได้เป็นหลายประเภท แต่โดยพื้นฐานทั่วไป คือ ทักษะทางความคิดเชิง อนุมานที่ผู้เรียนสามารถใช้ความรู้ที่มีอยู่ในการค้นหาความสัมพันธ์ ค้นหาผลลัพธ์ที่เป็นไปได้ และ อื่น ๆ ในงานวิจัยนี้ผู้วิจัยได้พัฒนาต้นแบบของระบบการเรียนรู้ผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ในรูปแบบ ของเว็บไซต์เพื่อส่งเสริมทักษะการอนุมานให้แก่ผู้เรียน โดยเนื้อหาภายในระบบจะนําเสนอเป็นบท ภาพในรูปแบบของการ์ตูนสี่ช่อง เพื่อให้ผู้เรียนเติมข้อมูลหรือคําตอบที่ขาดหายไปโดยใช้ทักษะการ อนุมานและความชํานาญของผู้เรียน โดยการวัดประสิทธิภาพของการเรียนรู้คือทดลองให้ผู้เรียนได้ เรียนรู้จากสถานการณ์ในหัวข้อที่คล้ายกันแต่เหตุการณ์แตกต่างกันออกไปในการเรียนรู้เพื่อลด ข้อจํากัดในเรื่องของการจํา โดยผลจากการทดลองแสดงให้เห็นถึงความเปลี่ยนแปลงไปในทางที่ดี ขึ้นหลังจากผู้เรียนได้เรียนรู้ด้วยระบบการเรียนรู้ผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์นี้ และสามารถนําไปเป็น แนวทางในการพัฒนาสื่อการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะการอนุมานในสถานการณ์อื่น ๆ
Description: Thesis (M.Sc., Information Technology)--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12210
Appears in Collections:976 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420466.pdf6.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.