Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12204
Title: ปัจจัยแรงขับทางการบริหารที่ผลักดันตัวแบบการวิจัยของ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Other Titles: Administrative Driving Factors for Prince of Songkla University Research Model
Authors: เกริกชัย ทองหนู
ผดุงศักดิ์ อรนพ
Faculty of Engineering Management of Information Technology
คณะวิศวกรรมศาสตร์ สาขาวิชาการจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ
Keywords: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ การบริหาร;วิจัยปฏิบัติการ;วิจัย การจำลองระบบ;วิจัย การจัดการ
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: Research is one of main responsibilities of universities in order to search for the new bodies of knowledges which are valuable assets for future development and strengthening academic activities. It will lead to modernization education management and satisfying academic services. Some universities have already reformed their organizations to boost up their research results. This research aimed to study the administrative driving factors for the research model and the relationship between research outcomes and academic staff qualifications in conducting researches. The research used Prince of Songkla University as a case study. The research data from 1981 to 2015 were analyzed by the neural network and Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System modules in NeuNet. Five sets of fifteen consecutive year data were used for the network training, the starting year of each training set has separated by five year periods. Both the administrative factors and the academic staff characteristics were used as the input data set, while the number of completed research projects was used as the output data set. The results show that the academic staff positions factors give better results than the academic staff qualifications ones. There are four administrative driving factors to drive research productivity. These are 1) the direction of policy and development plan, 2) the restructuring of the research management, 3) research funds and financial supports, and 4) the rules and regulation of academic staff management. It is found that each factor identifies different patterns of motivation.
Abstract(Thai): การวิจัยเป็นภารกิจหลักสําคัญของสถาบันอุดมศึกษาในการศึกษาค้นหาองค์ความรู้ ใหม่อันเป็นทรัพยากรทุนทางปัญญาที่เป็นรากฐานสําคัญในการสร้างความก้าวหน้าและความเข้มแข็ง ทางวิชาการของสถาบันอุดมศึกษาในอนาคต องค์ความรู้จากการวิจัยจะนําไปสู่การถ่ายทอดขยายผล ในภารกิจการจัดการศึกษาที่ทันสมัย และการบริการวิชาการแก่สังคมที่เป็นที่ต้องการของสังคม สถาบันอุดมศึกษาหลายแห่งจึงได้ปรับบริบทภายในเพื่อให้เกิดการสร้างผลงานวิจัยมากขึ้น งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาปัจจัยแรงขับทางการบริหารที่ผลักดันตัวแบบการวิจัยที่ ส่งผลต่อการทําผลงานวิจัยเพิ่มมากขึ้น และถอดตัวแบบการเกิดผลงานวิจัยจากคุณลักษณะของ บุคลากรสายวิชาการ โดยใช้กรณีของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์เป็นต้นแบบในการศึกษา จากชุด ข้อมูลตั้งแต่ปี พ.ศ.2524-2558 ในการศึกษาได้ใช้ปัจจัยทางการบริหารจากข้อมูลเอกสารการ ดําเนินงานร่วมกับปัจจัยคุณลักษณะของบุคลากรสายวิชาการ โดยแบ่งชุดข้อมูลสําหรับการเรียนรู้ รูปแบบโดยนิวรอนเน็ตเวิร์ค ไว้เป็น 5 ชุด ๆ ละ 15 ปีโดยแต่ละชุดข้อมูลให้มีช่วงเวลาห่างกัน 5 ปี ด้วยเครื่องมือโครงข่ายประสาทเทียมด้วยโปรแกรม NeuNet และการประยุกต์แนวคิดของระบบ อนุมานโดยฟัซซี่โครงข่ายปรับตัวได้ ในการวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่า การเกิดผลงานวิจัยจากคุณลักษณะของตําแหน่งวิชาการจะ ให้ผลลัพธ์แม่นยํากว่าด้านคุณวุฒิทางการศึกษา และพบปัจจัยแรงขับทางการบริหาร 4 ปัจจัยหลักที่ ส่งผลให้มีการทําผลงานวิจัยเพิ่มมากขึ้นประกอบด้วย 1) ทิศทางนโยบายและการกําหนดแผนพัฒนา 2) การปรับระบบโครงสร้างการบริหารวิจัย 3) ระบบกองทุนและการสนับสนุนการเงินวิจัย 4) ข้อกําหนดด้านการบริหารบุคคลสายวิชาการ โดยแต่ละปัจจัยมีรูปแบบและขนาดของแรงขับ แตกต่างกัน
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (การจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12204
Appears in Collections:229 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420302.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.