Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12199
Title: Online Paired and Grouped Peer Feedback : Effects on Low Proficiency Students' English Grammatical Ability and Their Perceptions / Rotsana Kittiwat
Other Titles: การให้ข้อมูลย้อนกลับระหว่างผู้เรียนแบบจับคู่และแบบกลุ่มผ่านวิธีออนไลน์ : ผลที่มีต่อความสามารถด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษและการรับรู้ของนักเรียนที่มีความสามารถในระดับต่ำ
Authors: Somruedee Khongput
Rotsana Kittiwat
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Grammar Study and teaching;English language Usage Study and teaching
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: The study aimed to investigate the effects of online paired peer feedback (OPP) and online grouped peer feedback (OGP) on Mattayomsuksa 6 students' English grammatical ability in writing, and to observe the extent to which students incorporated peer's comments in revisions, and students' perceptions toward peer feedback activities. Two intact groups of fifty-four Mattayomsuksa 6 students studying at Hatyaipittayakom School in Hatyai, Songkhla were purposively selected as participants in this study. They were assigned to two experimental groups, namely, OPP group (n = 22) and OGP group (n = 32). The instruments employed in this study were pre- and post-writing tests, writing tasks, perception questionnaire and stimulated recall interviews. The quantitative data were analyzed for means, standard deviation, frequency, Cohen's d (effect size), t-test and percentage. The qualitative data were analyzed and categorized into themes. The findings showed that both types of peer feedback had no significant difference in improving students' overall grammatical ability in writing. However, they were found to have practical significance to the targeted grammatical points at different degrees ranging from low to medium. Additionally, it was found that the students in the OPP group and the OGP group mostly adopted 80.56% and 83.49%, respectively, of their peers' comments into their revisions. The interview data revealed that three reasons the students incorporated peer's comments were peer's language ability, online resource consultation and self-observation. Furthermore, the majority of the students from OPP and OGP had a positive perspective toward peer feedback and agreed that it was useful for improving their grammatical knowledge in writing. However, 58% of the students in OPP had a neutral opinion on the comments they received, whereas 60.2% of the students in OGP had a positive opinion. The findings suggest that peer feedback is beneficial in improving grammatical ability in writing instruction. Teacher feedback, though, is needed for low proficiency students.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการให้ข้อมูลย้อนกลับระหว่างผู้เรียนแบบคู่และ แบบกลุ่มผ่านวิธีออนไลน์ต่อความสามารถด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ ข้อมูลย้อนกลับจากเพื่อนที่ นักเรียนนําไปใช้ในการแก้ไขงานเขียน ตลอดจนการรับรู้ที่มีต่อกิจกรรมการให้ข้อมูลย้อนกลับของ นักเรียนกลุ่มตัวอย่างระดับมัธยมศึกษาปีที่ 6 ซึ่งใช้วิธีการสุ่มแบบเจาะจงจากห้องเรียนสภาพจริง จํานวน 2 ห้องเรียน โดยกําหนดเป็นกลุ่มทดลองทั้ง 2 กลุ่ม กลุ่มทดลองที่ 1 มีนักเรียนจํานวน 22 คน และกลุ่มทดลองที่ 2 มีนักเรียนจํานวน 32 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ได้แก่ แบบทดสอบการ เขียนก่อนและหลังเรียน แบบฝึกหัดการเขียน แบบสอบถามการรับรู้และแบบสัมภาษณ์แบบกระตุ้น การย้อนคิด สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าขนาดอิทธิพล( Cohen's d) และค่า T-test การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพใช้วิธีการวิเคราะห์ เนื้อหาและนําาเสนอด้วยการจัดกลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า ผลของการให้ข้อมูลย้อนกลับแบบคู่และแบบ กลุ่มต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเขียนด้านไวยากรณ์ในภาพรวมทั้งก่อนและหลังเรียนของนักเรียน มีค่าเฉลี่ย รวมไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ และการให้ข้อมูลย้อนกลับทั้ง 2 กลุ่ม มีค่าขนาดอิทธิพล (Cohen's d) ต่อไวยากรณ์เป้าหมายในระดับที่แตกต่างกันตั้งแต่ระดับต่ําจนถึงปานกลาง ส่วนการนํา ข้อมูลย้อนกลับที่ได้รับจากเพื่อนไปใช้ในการแก้ไขงานเขียนของนักเรียนในกลุ่มทดลองแบบจับคู่และ กลุ่มพบว่าอยู่ในระดับที่สูง นั่นคือ ร้อยละ 80.56 และ 83.49 ตามลําดับ ทั้งนี้ข้อมูลที่ได้จากการ สัมภาษณ์ยังพบว่า นักเรียนมี 3 เหตุผลหลักในการเลือกใช้ข้อมูลย้อนกลับที่ได้รับจากเพื่อน ได้แก่ ความสามารถของเพื่อนที่ให้ข้อมูลย้อนกลับ การตรวจสอบข้อมูลจากแหล่งข้อมูลออนไลน์ และการ สังเกตงานเขียนของเพื่อน นอกจากนั้นยังพบว่าในภาพรวมนักเรียนส่วนใหญ่ของทั้ง 2 กลุ่มทดลองมี การรับรู้ต่อการทํากิจกรรมการให้ข้อมูลย้อนกลับไปในทางบวกและให้ความเห็นว่ากิจกรรมการให้ ข้อมูลย้อนกลับมีประโยชน์ต่อการพัฒนาทักษะทางด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษในงานเขียน อย่างไรก็ ตาม พบว่าร้อยละ 58 ของนักเรียนในกลุ่มทดลองที่ 1 มีความพอใจต่อข้อมูลย้อนกลับที่ได้รับระดับ ปานกลาง ในขณะที่ 60.2 ของนักเรียนในกลุ่มทดลองที่ 2 มีการรับรู้ไปในทางบวก ผลการวิจัย ชี้ให้เห็นว่าการให้ข้อมูลย้อนกลับระหว่างผู้เรียนนั้นมีความสําคัญและมีประโยชน์ต่อการสอนทักษะ การเขียน อย่างไรก็ตาม การให้ข้อมูลย้อนกลับจากครูยังคงมีความจําเป็นสําหรับนักเรียนที่มี ความสามารถทางด้านภาษาอังกฤษในระดับต่ําา
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12199
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420301.pdf4.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.