Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12191
Title: Students' Perceptions, Satisfaction, Practices and the Effectiveness of Tell Me More as an English Language Learning Tool
Other Titles: การรับรู้ของนักศึกษา ความพึงพอใจ การใช้ และประสิทธิผลของ Tell Me More ในฐานะเป็นเครื่องมือการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ
Authors: Panida Sukseemuang
Gyamfi, George
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Usage Study and teaching
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: This study aimed at finding EFL students' perception, satisfaction, practices and effectiveness of the online learning program Tell Me More (TMM). The subjects for the study were 340 students from various faculties and four proficiency groups, namely beginner, intermediate, intermediate+ and advanced, who used the program during the 2015 Academic Year. A mixed methodological approach using a questionnaire and a semi-structured focus group interview were used for data collection. Means, frequency and standard deviation were used to analyze the data. A further correlation statistical analysis was done at four proficiency levels to find out the effectiveness of the TMM program. The results indicated that the students had a moderate level of perception of the usefulness, ease of use and satisfaction with the TMM program. For students' practices, they multitasked, persisted in using the program and sometimes left the program to count the time. Additionally, Pearson's correlation analysis showed a moderate level of correlation between students' perceptions and satisfaction. Students' practices had no correlation with perceptions and satisfaction. The students also reported to have encountered technological, individual and course content problems. Moreover, the analysis of the scores indicated an improvement in English language performance of students at the beginner and advanced proficiency levels. However, TMM had no effect on students at the intermediate levels. The study suggested that for students to engage in effective self-study practices, instructors should design appropriate learning goals and assessment methods to measure learning progress.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การรับรู้ ความพึงพอใจ การใช้ และประสิทธิผลของโปรแกรมการเรียนภาษาออนไลน์ Tell Me More 340 ของนักศึกษาที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาจํานวน คนจากคณะต่างๆ และมีความสามารถที่แตกต่างกันสี่ระดับ คือ ระดับเบื้องต้น ระดับกลาง ระดับกลางพิเศษ และระดับสูง และเป็นนักศึกษาที่ใช้โปรแกรมในช่วงระหว่างปีการศึกษา 2558 การเก็บข้อมูลใช้วิธีการแบบผสม คือ ใช้แบบสอบถาม และการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ความถี่และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสหสัมพันธ์เพื่อศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรม Tell Me More กับกลุ่มนักศึกษาทั้งสี่ระดับ ผลการศึกษาพบว่านักศึกษามีการรับรู้ในระดับปานกลางในเรื่องประโยชน์ ความสะดวก และความพึงพอใจในการใช้โปรแกรม Tell Me More สําหรับการใช้โปรแกรม นักศึกษาใช้โปรแกรมทําหลายๆอย่างในเวลาเดียวกัน นักศึกษามีความพากเพียรในการใช้โปรแกรม และบางครั้งนักศึกษาปล่อยให้โปรแกรมนับเวลาให้ นอกจากนั้นการวิเคราะห์สหสัมพันธ์ Pearson's correlation แสดงระดับความสหสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ของนักศึกษาและความพึงพอใจ อยู่ในระดับปานกลาง การใช้โปรแกรมของนักศึกษาไม่มีความสหสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ และความพึงพอใจ นอกจากนี้นักศึกษารายงานปัญหาที่พบในขณะที่ใช้โปรแกรม คือ ปัญหาด้านเทคนิค และปัญหาด้านเนื้อหา ยิ่งไปกว่านั้นการวิเคราะห์ประสิทธิผลแสดงให้เห็นว่า โปรแกรม Tell Me More ช่วยพัฒนาการเรียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาที่ความสามารถระดับเบื้องต้น และกลุ่มนักศึกษาที่มีความสามารถระดับสูง แต่โปรแกรม Tell Me More ไม่มีผลใดๆต่อนักศึกษาที่มีความสามารถระดับกลาง การศึกษาครั้งนี้แนะนําว่าเพื่อให้นักศึกษาเรียนด้วยตนเองอย่างมีประสิทธิภาพ ผู้สอนควรออกแบบจุดมุ่งหมายของการเรียนรู้ที่เหมาะสม และมีวิธีการประเมินผลเพื่อวัดความก้าวหน้าของการเรียนรู้
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12191
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420281.pdf36.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.