Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12182
Title: ความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นผลการปฏิบัติงานองค์การภาครัฐ แรงจูงใจบริการสาธารณะและภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงขององค์การการไฟฟ้าส่วนภูมิภาค
Other Titles: Linear Structural Relationships among Public Organizational Performance, Public Service Motivation, and Transformational Leadership of the Provincial Electricity Authority
Authors: คณน ไตรจันทร์
ธีรศานต์ สิกขะโต
Faculty of Management Sciences (Public Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชารัฐประศาสนศาสตร์
Keywords: บริการสาธารณะ;ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The main objective of this study was to analyze linear structural relationships among public organizational performance, public service motivation and transformational leadership of the Provincial Electricity Authority. The sample group consisted of 300 operational level employees of the Provincial Electricity Authority, Southern Region 2 recruited through stratified sampling. The instrument was a questionnaire, and the statistics used were mean, standard deviation, maximum value, minimum value, skewness, kurtosis, correlation coefficient, t-test, f-test, and structural equation model analysis. The study found that employees' opinions on the public organizational performance and public service motivation were at the highest level while those on transformational leadership were at a high level. Comparison of levels of opinions, classified according to personal factors, on public organizational performance revealed that employees who were different in their parental status and position were significantly different in their opinions at the level of .05; employees with different positions were different in public service motivation at a statistically significant level of .05; and employees who were different in their parental status, marital status and position were significantly different in their opinions on transformational leadership at the level of .05. Regarding relationships between public organizational performance, public service motivation and transformational leadership and age and work experience, it was found that age and work experience had statistically significant relationships with transformational leadership at the level .05. Public organizational performance, public service motivation and transformational leadership had statistically significant relationships at the level .01. The analysis of the effects of public service motivation and transformational leadership on public organizational performance found that public service motivation and transformational leadership had direct effects on public organizational performance with the effect sizes of .31 and .51, respectively at the statistical significance level of .001. In addition, public organizational performance was indirectly affected by transformational leadership through public service motivation with the effect size of .11 at the statistical significance level of .001. Public service motivation and transformational leadership together could explain public organizational performance at 47.3 percent while transformational leadership could explain public motivation at only 12.9 percent.
Abstract(Thai): การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นผล การปฏิบัติงานองค์การภาครัฐ แรงจูงใจบริการสาธารณะและภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงของ องค์การการไฟฟ้าส่วนภูมิภาค กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยคือ พนักงานระดับปฏิบัติการของการไฟฟ้า ส่วนภูมิภาค เขต 2 ภาคใต้ 300 คน ใช้การสุ่มแบบชั้นภูมิ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็น แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสูงสุด ค่าต่ําสุด ค่าความเข้ ค่าความโด่ง ค่าสัมประสิทธิ์สหพันธ์ สถิติที่ สถิติเอฟ ตลอดจนการวิเคราะห์โมเดลสมการ โครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่าผลการปฏิบัติงานองค์การภาครัฐ แรงจูงใจบริการสาธารณะ ของพนักงานมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงอยู่ในระดับมาก จากการเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นของพนักงานต่อผลการปฏิบัติงานองค์กรภาครัฐจําแนก ตามปัจจัยส่วนบุคคลพบว่า การมีบุตร และระดับตําแหน่งของพนักงานที่แตกต่างกันมีระดับความ คิดเห็นต่อผลการปฏิบัติงานองค์กรภาครัฐที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วน แรงจูงใจบริการสาธารณะเมื่อจําแนกตามปัจจัยส่วนบุคคลพบว่า พนักงานที่มีตําแหน่งงาน แตกต่างกัน มีระดับแรงจูงใจบริการสาธารณะที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และเมื่อเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นของพนักงานต่อภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงเมื่อจําแนก ตามปัจจัยส่วนบุคคลพบว่า การมีบุตร สถานภาพ และระดับตําแหน่งของพนักงานที่แตกต่างกัน มี ระดับความคิดเห็นต่อภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 05 และเมื่อพิจารณาความสัมพันธ์ระหว่างผลการปฏิบัติงานองค์การภาครัฐ แรงจูงใจบริการ สาธารณะ และภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงกับ อายุและประสบการณ์การทํางาน พบว่าอายุและ ประสบการณ์การทํางานมีความสัมพันธ์กับภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ ระดับ .05 และความสัมพันธ์ระหว่างผลการปฏิบัติงานองค์การภาครัฐ แรงจูงใจบริการสาธารณะ และภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนใน การวิเคราะห์อิทธิพลของแรงจูงใจบริการสาธารณะ และภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงที่มีต่อผลการ ปฏิบัติงานองค์การภาครัฐ พบว่าได้รับอิทธิพลทางตรงจากแรงจูงใจบริการสาธารณะ และภาวะ ผู้นําการเปลี่ยนแปลง โดยมีขนาดอิทธิพลเท่ากับ 31 และ 51 ตามลําดับ ซึ่งมีนัยสําคัญทางสถิติที่ ระดับ .001 นอกจากนี้ยังได้รับอิทธิพลทางอ้อมจากภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงผ่านแรงจูงใจ บริการสาธารณะ โดยมีขนาดอิทธิพลเท่ากับ 11 ซึ่งมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .001 โดยทั้ง แรงจูงใจบริการสาธารณะ และภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงสามารถร่วมอธิบายผลการปฏิบัติงาน องค์การภาครัฐได้ร้อยละ 47.3 ส่วนภาวะผู้นําการเปลี่ยนแปลงสามารถอธิบายแรงจูงใจบริการ สาธารณะ ได้เพียงร้อยละ 12.9
Description: วิทยานิพนธ์ (รป.ม. (รัฐประศาสนศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12182
Appears in Collections:465 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420396.pdf4.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.