Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12181
Title: ผลกระทบและการปรับตัวในการทำประมงภายหลังการออกพระราชกำหนดเรือประมง พ.ศ. 2558 : กรณีศึกษาตำบลปากน้ำชุมพร อำเภอเมือง จังหวัดชุมพร
Other Titles: Effects and Adjustment of Fishers after Effectiveness of Fisheries Act, B.E. 2558 : A Case Study of PaknamChumphon Subdistrict, Mueang District, Chumphon Province
Authors: มาลี สบายยิ่ง
อรจิรา สงวนชาติ
Faculty of Liberal Arts (Educational Foundation)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาสารัตถศึกษา
Keywords: ชาวประมง ภาวะเศรษฐกิจ เมือง (ชุมพร);แรงงานในการประมง ภาวะเศรษฐกิจ เมือง (ชุมพร);นโยบายประมง ไทย;กฎหมายประมง ไทย
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The purposes of this study were to investigate: 1) the effects of the Fisheries Act, B.E. 2558 (A.D. 2015), after it became effective, on fishing boat owners and fishery workers in Pak Nam Chumphon Subdistrict, Mueang Chumphon District, Chumphon Province; and 2) adaptations of fishing boat owners and fishery workers in Pak Nam Chumphon Subdistrict, Mueang Chumphon District, Chumphon Province after the Fisheries Act, B.E. 2558 (AD. 2015) came into effect. This qualitative study collected data through in-depth interviews and non-participant observations of five owners of 30 gross tonnage or larger fishing boats with surrounding nets (black nets) who had been in the occupation of fishing for at least three years; five Thai and immigrant fishery workers, and one government official. Content analysis and descriptive analysis were conducted. The results of the study revealed that after the Fisheries Act, B.E. 2558 (A.D. 2015) came into force, the following four effects were found on fishing boat owners and fishery workers. 1) Stricter enforcement on public health affects fishing boat owners as they have to prepare health and security equipment on their boats which incurs extra expenses. Regulations on the number of fishing days and rest breaks from work reduce work time even though more rest time is beneficial to fishery workers. 2) Socially, requirements that employment contracts be made in writing result in some fishing boat owners snatching fishery workers from others because of the limited number of fishery workers. However, contracts are beneficial to workers as they are not exploited, and no human trafficking happens. 3) Economically, income and expenses do not balance because of fewer fishing days; workers have to find extra jobs to do on days off from fishing work. 4) Legally, more requirements result in difficulties for boat owners and workers. It takes more time before fishing boats can leave and more expenses for installation of various instruments. The delays of inbound and outbound boats result from waiting for officials to check them on each and every trip. Four aspects of adaptation were found as follows. 1) Physically, the fishing boat owners have to prepare health security equipment on board which entails more expenditure. Requirements on the number of fishing days and rest time for workers result in less work time but more rest time for workers. 2) Self-conceptually-Fishing boat owners foresee less income, are discouraged, have risks and uncertainty of the occupation but the law makes workers feel they have more safety in life. 3) Roles and responsibilities-boat owners have to play the role of governing all people on board as head who makes plans while fishery workers must be able to do many things as ordered by the head. 4) Interdependence-boat owners and workers help each other, talk together and caring for each other like family members which is the advantage of working and living together on the boats.
Abstract(Thai): งานวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ผลกระทบในการทําประมงภายหลังการออก พระราชกําหนดเรือประมง พ.ศ. 2558 ต่อเจ้าของเรือประมงและแรงงานประมงที่ตําบลปากน้ําชุมพร อําาเภอเมือง จังหวัดชุมพร 2) การปรับตัวในการทําประมงภายหลังการออกพระราชกําหนดเรือประมง พ.ศ. 2558 ต่อเจ้าของเรือประมงและแรงงานประมงที่ตําบลปากน้ําชุมพร อําเภอเมือง จังหวัดชุมพร โดยใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพจากการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วมกับเจ้าของ เรือประมงประเภทเรืออวนล้อม (อวน) ขนาดตั้งแต่ 30 ตันกรอสขึ้นไปและประกอบอาชีพ เรือประมงมาแล้วอย่างน้อย 3 ปีขึ้นไปจํานวน 5 ราย แรงงานประมงไทยและต่างด้าวรวม 5 ราย เจ้าหน้าที่ของรัฐจํานวน 1 ราย ใช้การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาและแบบพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่าหลังจากมีการออกพระราชกําาหนดเรือประมง 2558 นั้นส่ง ผลกระทบต่อเจ้าของเรือประมงและต่อแรงงานประมงจําแนกผลการวิจัยออกเป็น 4 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านสาธารณสุขที่เข้มงวดขึ้นมีผลต่อเจ้าของเรือประมงคือต้องเตรียมอุปกรณ์สุขอนามัยและความ ปลอดภัยบนเรือ ซึ่งเสียค่าใช้จ่ายเพิ่ม การกําหนดจํานวนวันออกเรือ เวลาพักของแรงงานทําให้เวลา ในการทํางานลดลง แต่มีผลดีต่อแรงงานประมงคือมีเวลาพักที่มากขึ้น 2) ด้านสังคมมีการทําสัญญา จ้างเกิดการแย่งแรงงานระหว่างเจ้าของเรือด้วยกัน เนื่องจากแรงงานมีน้อย แต่มีผลดีต่อแรงงานคือ การทํางานบนเรือไม่ถูกเอารัดเอาเปรียบจากนายจ้าง ไม่มีการค้ามนุษย์ 3) ด้านเศรษฐกิจเนื่องจากวัน ออกเรือน้อยลง ทําให้รายรับกับรายจ่ายไม่สมดุล และในวันหยุดแรงงานจะต้องหางานเสริม เพราะ รายได้ไม่เพียงพอต่อการเลี้ยงชีพ 4) ด้านกฎหมายที่เพิ่มขึ้น ทําให้เจ้าของเรือและแรงงานเกิดความ ยุ่งยาก การออกเรือล้าช้า และมีค่าใช้จ่ายเพิ่มขึ้นจากการติดตั้งอุปกรณ์ต่างๆ นอกจากนี้การแจ้งเข้า- ออก ทําให้การออกเรือมีความล้าช้าต้องรอให้เจ้าหน้าที่ตรวจสอบก่อนทุกครั้ง สําหรับการปรับตัว จําแนกผลการวิจัยออกเป็น 4 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านร่างกาย ได้แก่ เจ้าของเรือประมงต้องเตรียมอุปกรณ์ สุขอนามัยและความปลอดภัยบนเรือ ซึ่งเสียค่าใช้จ่ายเพิ่ม การกําหนดจํานวนวันออกเรือ เวลาพักของ แรงงานทําให้เวลาในการทํางานลดลง แต่มีผลดีต่อแรงงานประมงคือมีเวลาพักที่มากขึ้น 2) ด้านอัต มโนทัศน์ ได้แก่ เจ้าของเรือลดความคาดหวังต่อรายได้ที่น้อยลง ความท้อแท้ ความเสี่ยงและความไม่ แน่นอนในอาชีพ แต่มีผลดีต่อแรงงานคือมีกฎหมายคุ้มครองแรงงานทําให้แรงงานรู้สึกปลอดภัยใน ชีวิตมากขึ้น 3) ด้านบทบาทและหน้าที่ ได้แก่ เจ้าของเรือประมงจะต้องมีหน้าที่เป็นผู้ปกครองดูแลทุก คนบนเรือในขณะต้องทําหน้าที่เป็นหัวหน้าในการวางแผนการทํางาน ส่วนแรงงานประมงในปัจจุบัน จะต้องสามารถทําได้หลากหลายหน้าที่ตามคําสั่งของหัวหน้า 4) ด้านการพึ่งพาอาศัยซึ่งกันและกัน ได้แก่ ทําให้เจ้าของเรือและแรงงานมีการช่วยเหลือ เกื้อกูล พูดคุย และดูแลกันเสมือนคนในครอบครัว ซึ่งเป็นผลต่อการทํางานและการอยู่ร่วมกันบนเรือ
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (พัฒนามนุษย์และสังคม))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12181
Appears in Collections:895 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420394.pdf4.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.