Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12023
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorThanyapa Palanukulwong-
dc.contributor.authorPaphangkorn Thanannatthaphak-
dc.date.accessioned2019-03-07T02:58:14Z-
dc.date.available2019-03-07T02:58:14Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12023-
dc.descriptionThesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2017th_TH
dc.description.abstractThe present study focused on investigating the relationships between business English students' receptive vocabulary size and the use of vocabulary learning strategies with their listening comprehension ability. The participants were 59 second-year business English students of a university in Trang, Thailand. Three research instruments were utilized: 1) the English-Thai receptive vocabulary size test, 2) the vocabulary learning strategy questionnaire, and 3) the Test of English for International Communication (TOEIC) listening test. Findings revealed that the participants' average receptive vocabulary size was 4,897 words, which was insufficient for effective listening that needs receptive vocabulary size above 6,000 words. The participants used vocabulary learning strategies at the moderate level. Determination category was most frequently employed by the participants. The participants' receptive vocabulary size was significantly correlated with their use of metacognitive category (p < 0.05). There were four vocabulary learning strategies which had a significantly correlation with the participants' receptive vocabulary size at a moderate level (p<0.01) while five strategies were significantly correlated with their receptive vocabulary size at a low level (p < 0.05). This study also revealed that the participants' receptive vocabulary size had a moderate and positive correlation with their listening comprehension (p < 0.01). For implications, Thai Business English students should be encouraged and trained to employ effective vocabulary learning strategies to enlarge their receptive vocabulary size for listening comprehension.-
dc.language.isoenth_TH
dc.publisherPrince of Songkla Universityth_TH
dc.subjectEnglish language Vocobulary Study and teachingth_TH
dc.subjectListening comprehension Study and teachingth_TH
dc.titleRelationships between Receptive Vocabulary Size and Vocabulary Learning Strategies and Listening Comprehensionth_TH
dc.title.alternativeความสัมพันธ์ระหว่างปริมาณคำศัพท์เชิงรับกับการใช้กลยุทธ์การเรียนรู้คำศัพท์และความสามารถในการฟังth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.contributor.departmentFaculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)-
dc.contributor.departmentคณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์-
dc.description.abstract-thงานวิจัยนี้มุ่งศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปริมาณคําศัพท์เชิงรับ (Receptive Vocabulary Size) กับการใช้กลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์และความสามารถในการฟังของนักศึกษาสาขาวิชา ภาษาอังกฤษธุรกิจ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาสาขาวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจ ชั้นปีที่ 2 จํานวน 59 คน ในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในจังหวัดตรัง ประเทศไทย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลมี 3 ชิ้น คือ 1) แบบทดสอบวัดปริมาณคําศัพท์เชิงรับฉบับไทย-อังกฤษ 2) แบบสอบถามเกี่ยวกับกลยุทธ์ การเรียนรู้คําศัพท์ภาษาอังกฤษ และ 3) แบบทดสอบการฟังภาษาอังกฤษของข้อสอบ TOEIC ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีปริมาณคําศัพท์เชิงรับโดยเฉลี่ยประมาณ 4,897 คํา ซึ่งไม่เพียงพอ กับการฟังภาษาอังกฤษที่มีประสิทธิผลซึ่งต้องมีปริมาณคําศัพท์ 6,000 คําขึ้นไป กลุ่มตัวอย่างใช้ กลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์อยู่ในระดับปานกลาง ทั้งนี้กลยุทธ์ประเภทการตัดสินใจ (Determination Category) เป็นกลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์ที่กลุ่มตัวอย่างใช้บ่อยที่สุด นอกจากนั้นยังพบว่า ปริมาณ คําศัพท์เชิงรับของกลุ่มตัวอย่างมีความสัมพันธ์กับการใช้กลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์ประเภท อภิปัญญา (Metacognitive Category) อย่างมีนัยสําคัญ (p < 0.05) และมีกลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์ 4 กลยุทธ์ ที่มีความสัมพันธ์กับปริมาณคําศัพท์เชิงรับของกลุ่มตัวอย่างอย่างมีนัยสําคัญ ในระดับปานกลาง (p < 0.01) ขณะที่มีกลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์ 5 กลยุทธ์ ที่มีความสัมพันธ์กับ ปริมาณคําศัพท์เชิงรับของกลุ่มตัวอย่างอย่างมีนัยสําคัญในระดับน้อย (p < 0.05) การศึกษาครั้งนี้ยัง แสดงให้เห็นว่า ปริมาณคําศัพท์เชิงรับของกลุ่มตัวอย่างมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความสามารถใน การฟังในระดับปานกลาง (p < 0.01) ข้อเสนอแนะจากงานวิจัย คือ ควรส่งเสริมและฝึกให้นักศึกษา สาขาภาษาอังกฤษธุรกิจใช้กลยุทธ์การเรียนรู้คําศัพท์ที่มีประสิทธิภาพ เพื่อเพิ่มขนาดของคําศัพท์ เชิงรับสําหรับการฟังภาษาอังกฤษ-
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
417056.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.