Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12017
Title: บทบาทของตัวแปรคั่นกลางในความสัมพันธ์ระหว่างระบบการบริหารงานที่มีประสิทธิภาพสูงกับผลการดำเนิงานของธุรกิจโรงแรมในประเทศไทย
Other Titles: The Role of Mediator Variables in the Relationships between High Performance Work System and Organizational Performance of Hotels in Thailand
Authors: สุธินี ฤกษ์ขำ
สุธีรา เดชนครินทร์
Faculty of Management Sciences (Business Administration)
คณะวิทยาการจัดการ ภาควิชาบริหารธุรกิจ
Keywords: อุตสาหกรรมโรงแรม ไทย
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The objectives of this research were to 1) study the relationships between high performance work system (HPWS) and organizational performance, and 2) examine the influence of the mediating variables between HPWS and organizational performance in terms of perceived organizational support (POS), employee engagement (EE), in-role behavior (IRB) and organizational citizenship behavior (OCB). The unit of analysis was hotels. The sample size was 340 hotels in the ten most visited provinces in Thailand which were selected by using proportional stratified random sampling and contacted via postage. Data were collected from a manager and five frontline employees in each hotel. The final sample consisted of 155 managers and 733 frontline employees. Data aggregation was conducted by ICC(1), ICC(2), and r*wg(). These results revealed that the aggregation of the individual responses was justified and can be used as the organizational level. Data were then analyzed through confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM). The results showed that HPWS was positively related to organizational performance. In addition, there was the indirect relationship between HPWS and organizational performance through POS, EE, IRB and OCB. Thus, hotel managers should design HR practices in terms of training, rewards, and growth opportunity for enhancing the service quality of frontline employees, consequently increasing the hotel performance. Moreover, the implementation of HPWS signals employees that the hotels valued employees' contributions and taken care of their well-being. Therefore, the employees' perception of HPWS can positively contribute to their attitudinal and behavioral outcomes, and ultimately to hotel performance.
Abstract(Thai): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างระบบการบริหารงานที่มี ประสิทธิภาพสูงกับผลการดําเนินงานของธุรกิจโรงแรม และ 2) เพื่อตรวจสอบอิทธิพลของตัวแปรการ รับรู้การสนับสนุนขององค์การ ความผูกพันในงานของพนักงาน พฤติกรรมในบทบาทหน้าที่ และ พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีขององค์การ ซึ่งทําหน้าที่เป็นตัวแปรคั่นกลางระหว่างระบบการ บริหารงานที่มีประสิทธิภาพสูงกับผลการดําเนินงานของธุรกิจโรงแรม หน่วยที่ใช้ในการวิเคราะห์ของงานวิจัยนี้คือโรงแรมในประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างคือ โรงแรม 340 แห่ง เก็บข้อมูลจากโรงแรมในจังหวัดที่มีนักท่องเที่ยวสูงสุด 10 อันดับแรกในประเทศ ไทย โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิอย่างเป็นสัดส่วน และเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามทางไปรษณีย์ ซึ่งโรงแรมแต่ละแห่งกําหนดให้เก็บข้อมูลจากผู้บริหารโรงแรม 1 คน และพนักงานบริการส่วนหน้า 5 คน แบบสอบถามที่ใช้ในการวิเคราะห์มาจากโรงแรม 155 แห่ง ประกอบด้วย ผู้บริหารโรงแรมจํานวน 155 คน และพนักงานบริการส่วนหน้าจํานวน 733 คน การรวมค่าข้อมูลคํานวณได้จากค่า ICC(1), ICC(2) และ ค่า r*wg(i) ผลวิเคราะห์พบว่าข้อมูลระดับบุคคลสามารถรวมค่าข้อมูลไปเป็นระดับองค์การ ได้ จากนั้นจึงใช้เทคนิคการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง ผลการศึกษาพบว่าระบบการบริหารงานที่มีประสิทธิภาพสูงมีความสัมพันธ์ทางตรง เชิงบวกต่อผลการดําเนินงานขององค์การ นอกจากนี้ยังพบว่าระบบการบริหารงานที่มีประสิทธิภาพ สูงมีความสัมพันธ์ทางอ้อมต่อผลการดําเนินงานขององค์การผ่านการรับรู้การสนับสนุนขององค์การ ความผูกพันในงานของพนักงาน พฤติกรรมในบทบาทหน้าที่ และพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีของ องค์การ ดังนั้น ผู้บริหารควรให้ความสําคัญต่อการออกแบบการปฏิบัติงานด้านทรัพยากรมนุษย์ผ่าน การฝึกอบรม การให้รางวัล และโอกาสการเติบโตในอาชีพ เพื่อพัฒนาคุณภาพการบริการของ พนักงานบริการส่วนหน้า ซึ่งจะส่งผลต่อผลการดําเนินงานโดยรวมของธุรกิจโรงแรม เนื่องจากการนํา ระบบการบริหารงานที่มีประสิทธิภาพสูงมาใช้ในองค์การเป็นการส่งสัญญาณให้พนักงานรับรู้ว่า องค์การเห็นคุณค่าการทํางานของพนักงานและต้องการดูแลเอาใจใส่พนักงาน จึงทําให้พนักงานเกิด ทัศนคติที่ดีต่อองค์การจนก่อให้เกิดพฤติกรรมการปฏิบัติงานนอกเหนือหน้าที่ และส่งผลต่อการเพิ่มขึ้น ของผลการดําเนินงานของธุรกิจโรงแรม
Description: วิทยานิพนธ์ (ปร.ด. (การจัดการ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12017
Appears in Collections:460 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
417051.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.