Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12014
Title: | การจำลองผลกระทบทางการเงินหากมีการปรับเปลี่ยนวิธีการเบิกจ่ายค่ายาสำหรับผู้ป่วยนอกของ 3 ระบบประกันสุขภาพหลัก : กรณีศึกษาโรงพยาบาลทั่วไปแห่งหนึ่ง |
Other Titles: | TheFinancial impact Simulation of Changing in Pharmaceutical Reimbursement Method for Outpatient Care among 3 Major Public Health Insurance Schemes : a case of The Secondary Care Hospital |
Authors: | กุลจิรา อุดมอักษร เพ็ญสมร อินทรภักดิ์ Faculty of Pharmaceutical Sciences (Pharmacy Administration) คณะเภสัชศาสตร์ ภาควิชาบริหารเภสัชกิจ |
Keywords: | สิทธิผู้ป่วย ไทย;ประกันการรักษาพยาบาล ไทย |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | Objective: This study was aimed to simulate the financial impacts on the health care purchaser and providers perspective comparing among options of pharmaceutical reimbursement pricing scheme. development were actually used by comparing with the present reimbursement in the case of the outpatient of Civil Servant Medical Benefit Scheme, Universal Coverage Scheme and Social Security Scheme. Method: Retrospective secondary data of outpatient prescriptions since 1* October 2013 to 30th September 2014 was employed. The simulation of financial impact was done for 3 options of pharmaceutical reimbursement pricing scheme. Those are RP- 1: Comptroller General's Department's pricing scheme, RP-2: pharmaceutical reimbursement pricing employing by National Health Security Office of Bangkok area and RP-3: pharmaceutical reimbursement pricing scheme developed by the Health Insurance System Research Office (HISRO). The current pharmaceutical reimbursement scheme of 3 major social health insurance were simulated to be replaced by these reimbursement options. Results: This study found that health care payers are demonstrated to gain most saving by RP-2 reimbursement pricing scheme comparing to other options, in spite of this model using the public maximum purchasing price for marking up to be reimbursement prices. RP-3 which was developed by HISRO demonstrated higher saving than CGD pricing scheme. These schemes differ from the RP-3 as they use the actual purchasing price for marking up to be reimbursement price. The drug groups by therapeutics accounted for high spending are closely corresponding to drug price. The study found RP-3 tend to save more from expensive drugs, while assigned higher mark up to the cheaper drugs comparing to RP-2 model. When considering of each health insurance scheme separately, the study found all reimbursement models simulated in this study could decrease payers' expenditure, while still able to cover cost of medicine for health care provider. However, for the universal coverage health insurance scheme, changing from capitation based payment for the drug to fee for item based would be benefit only in case the service utilization rate was not higher than 66% and the proportion for drug spending was not less than 68% of capitation rate. Under UC scheme, considering only outpatient refer cases, the hospital has been paid lower than its cost of medicine. Per case basis with the ceiling 200 baht was not enough to cover the medicine cost, this payment mechanism needed to be reconsidered to decrease the hospital's financial burden. Conclusion: All alternative options of pharmaceutical reimbursement pricing scheme simulated in this study could save drug expenditure for CSMBS comparing to the current fee for charge based reimbursement scheme. For capitation based health insurance scheme, UC, was found uncertain benefit depending on the payment ceiling level for refer case, service utilization rate, proportion of capitation rate available for medicine spending, and also medicine cost and amount using. |
Abstract(Thai): | วัตถุประสงค์: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อจําลองผลกระทบทางการเงินต่อผู้จ่ายเงินในระบบและ ผู้ให้บริการ หากมีการใช้เกณฑ์การกําหนดราคาเบิกจ่ายค่ายาที่พัฒนาขึ้นไปใช้จริง เทียบกับระบบ การเบิกจ่ายปัจจุบัน กรณีผู้ป่วยนอกสิทธิสวัสดิการรักษาพยาบาลข้าราชการ สิทธิหลักประกัน สุขภาพถ้วนหน้า และสิทธิประกันสังคม วิธีการศึกษา: การศึกษานี้ใช้ข้อมูลการสั่งใช้ยาของผู้ป่วยนอกย้อนหลังที่มารับบริการ ณ โรงพยาบาลทั่วไปแห่งหนึ่ง ในช่วงระหว่างวันที่ 1 ตุลาคม พ.ศ. 2556 ถึง 30 กันยายน พ.ศ. 2557 วิเคราะห์ผลกระทบทางการเงินโดยการจําลองสถานการณ์หากมีการเปลี่ยนวิธีการเบิกจ่ายค่ายา ตาม รูปแบบทางเลือกที่มีการพัฒนาขึ้น และที่มีอยู่แล้ว ได้แก่ รูปแบบ RP-1 เบิกจ่ายตามหลักเกณฑ์ราคา เบิกจ่ายค่ายาของกรมบัญชีกลาง รูปแบบ RP-2 เบิกจ่ายตามหลักเกณฑ์ราคาเบิกจ่ายค่ายาของ สปสช.เขต 13 และรูปแบบ RP-3 หลักเกณฑ์ราคาเบิกจ่ายค่ายาที่พัฒนาโดยสํานักงานวิจัยเพื่อการ พัฒนาหลักประกันสุขภาพไทย เปรียบเทียบกับการเบิกจ่ายรูปแบบปัจจุบัน ผลการศึกษา: ผลการศึกษาพบว่า รูปแบบการเบิกจ่ายค่ายา RP-2 ซึ่งใช้หลักเกณฑ์ราคาเบิกจ่ายค่ายา ของ สปสช.เขต 13 จะทําให้ผู้จ่ายเงินในระบบประหยัดค่าใช้จ่ายด้านมูลค่ายาได้มากที่สุด ทั้งที่ใช้ ราคากลางในการคํานวณราคาเบิกจ่ายค่ายา การใช้หลักเกณฑ์ราคาเบิกจ่ายค่ายาที่พัฒนาโดยสํานัก งานวิจัยเพื่อการพัฒนาหลักประกันสุขภาพไทย (RP-3) จะช่วยให้ผู้จ่ายเงินในระบบประหยัด ค่าใช้จ่ายด้านมูลค่ายาได้ดีกว่าการใช้หลักเกณฑ์ราคาเบิกจ่ายค่ายาของกรมบัญชีกลาง (RP-1) ใน ปัจจุบัน ซึ่งทั้งสองรูปแบบใช้ราคาทุนในการคํานวณราคาเบิกจ่ายค่ายา ในขณะที่กลุ่มยาที่มีปริมาณ การใช้และมีมูลค่าสูง ให้ผลสอดคล้องกับช่วงราคายา รูปแบบ RP-3 สามารถลดมูลค่าใช้จ่ายได้ มากกว่ารูปแบบอื่นในกรณียาราคาแพง ในขณะที่ให้ส่วนเพิ่มที่สูงกว่าสําหรับยาราคาถูกเมื่อเทียบ กับรูปแบบ RP-2 เมื่อพิจารณาแยกตามสิทธิการรักษาพยาบาลพบว่า การเปลี่ยนแปลงรูปแบบการ เบิกจ่ายค่ายาเป็นแบบใดแบบหนึ่งส่งผลให้ผู้จ่ายเงินในระบบลดภาระค่าใช้จ่ายด้านมูลค่ายาลงได้ โดยรูปแบบ RP-2 สามารถประหยัดได้มากที่สุด โดยที่มูลค่าเบิกจ่ายไม่ต่ํากว่าต้นทุนค่ายาของ โรงพยาบาล ในขณะที่สิทธิหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้าการเปลี่ยนรูปแบบการเบิกจ่ายค่ายาที่ รวมอยู่ในอัตราเหมาจ่ายรายหัว เป็นการเบิกจ่ายตามรายการแล้วทําให้ประหยัดค่าใช้จ่ายได้มากกว่า คือกรณีผู้ป่วยนอกที่ขึ้นทะเบียนเป็นผู้มีสิทธิกับโรงพยาบาลที่ทําการศึกษา โดยมีเงื่อนไขว่าอัตรา การใช้บริการของผู้มีสิทธิต้องไม่สูงกว่า 66% และมีสัดส่วนอัตราเหมาจ่ายรายหัวสําหรับค่ายาไม่ น้อยกว่า 68% สําหรับกรณีผู้ป่วยรับส่งต่อจากสถานบริการในเครือข่ายซึ่งปัจจุบันกําหนดเพดาน การตามจ่ายไว้ที่ 200 บาท/ครั้งบริการ เป็นกลุ่มผู้ป่วยที่โรงพยาบาลได้รับการเบิกจ่ายคืนต่ํากว่า ต้นทุนค่ายา การปรับเปลี่ยนวิธีการเบิกจ่าย หรือการพิจารณากําหนดเพดานการตามจ่ายใหม่จะช่วย ลดภาระทางการเงินให้กับโรงพยาบาล สรุป: การใช้หลักเกณฑ์การกําหนดราคาเบิกจ่ายค่ายาที่พัฒนาขึ้นเมื่อเทียบกับหลักเกณฑ์การ เบิกจ่ายปัจจุบันในผู้ป่วยสิทธิสวัสดิการรักษาพยาบาลข้าราชการจะช่วยให้ผู้จ่ายเงินในระบบ สามารถประหยัดค่าใช้จ่ายด้านยาลงได้ ในขณะที่ผู้ป่วยสิทธิประกันสุขภาพที่มีรูปแบบการเบิกจ่าย แบบเหมาจ่ายรายหัวให้ผลการศึกษาที่แตกต่างกัน ขึ้นกับการกําหนดเพดานการตามจ่ายรายครั้ง บริการ สัดส่วนผู้เข้ารับบริการ สัดส่วนค่ายาจากอัตราเหมาจ่ายที่ได้รับ ต้นทุนค่ายา และปริมาณการ ใช้ยาของผู้ป่วย |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ภ.ม. (เภสัชศาสตร์สังคมและการบริหาร))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12014 |
Appears in Collections: | 575 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
417049.pdf | 1.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.