Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12005
Title: ผลของโปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิตต่อความฉลาดทางอารมณ์ของวัยรุ่นหญิงในสถานสงเคราะห์เด็ก
Other Titles: The Effect of Life-skill Development Program on Emotional Intelligence of Female Adolescents in Homes for Children
Authors: ปิยะนุช จิตตนูนท์
นครินทร์ สุวรรณแสง
Faculty of Nursing (Medical Nursing)
คณะพยาบาลศาสตร์ ภาควิชาการพยาบาลอายุรศาสตร์
Keywords: แบบทดสอบความฉลาดทางอารมณ์;วัยรุ่นหญิง การทดสอบสติปัญญา
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: This quasi-experimental research aimed to examine the effect of life-skill development program on emotional intelligence of female adolescents in homes for children. Two homes for female children under the Ministry of Social Development and Human Security were randomly selected and randomly allocated as intervention and control homes. Twenty five adolescents from the intervention home were purposively sampled according to specific characteristics. Twenty five participants in the control home were selected matched to intervention participants based on age, education and emotional intelligence level. The experimental group received the life- skill development program for a period of 4 weeks. The control group did not receive this program. The instruments used in this study consisted of 2 parts; 1) experimental instrument, which was the life- skill development program, and 2) the instrument for data collection covering demographic data, emotional intelligence questionnaire. The life-skill development program was validated for its content validity by 3 experts. The reliability of the emotional intelligence questionnaire was tested in 20 female adolescents using Cronbach's alpha coefficient yielding a value of .92. Demographic data were analyzed using descriptive statistics. The mean score of emotional intelligence pretest and posttest in the experimental group and control group was analyzed using paired t-test. The mean score of emotional intelligence between experimental group and control group was analyzed using independent t-test. The results revealed that the mean score of emotional intelligence posttest between the experimental and control group were significantly different (p <.05). In the experimental group the mean score of emotional intelligence posttest was significantly higher than that at pretest (p<.05). For control group, the mean score of emotional intelligence pretest and posttest were not significantly different (p > .05) The finding of the study indicated that the life-skill development program is applicable for female adolescents in homes for children to improve their emotional intelligence. Therefore, it should be applied for vulnerable children in shelter home care or adapted for use with general adolescents.
Abstract(Thai): การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิตต่อ ความฉลาดทางอารมณ์ของวัยรุ่นหญิงในสถานสงเคราะห์เด็ก คัดเลือกสถานสงเคราะห์เด็กหญิง ในสังกัดกระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์ จํานวน 2 แห่ง โดยวิธีการสุ่ม อย่างง่าย โดยกําหนดให้การสุ่มครั้งแรกเป็นกลุ่มทดลองและครั้งที่สองเป็นกลุ่มควบคุม คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงตามคุณสมบัติที่กําหนด และจับคู่กลุ่มตัวอย่างระหว่าง กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมตามอายุ ระดับการศึกษา และคะแนนความฉลาดทางอารมณ์ ได้กลุ่มทดลอง 25 คน และกลุ่มควบคุม 25 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิต เป็นระยะเวลา 4 สัปดาห์ ส่วนกลุ่มควบคุมไม่ได้รับโปรแกรมดังกล่าว เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง ได้แก่ โปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิต 2) เครื่องมือ ที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถามข้อมูลทั่วไป แบบประเมินความฉลาด ทางอารมณ์สําหรับวัยรุ่น อายุ 12-17 ปี โปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิตได้ผ่านการตรวจสอบ ความตรงเชิงเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิจํานวน 3 ท่าน แบบประเมินความฉลาดทางอารมณ์สําหรับ วัยรุ่นอายุ 12-17 ปี ผ่านการตรวจสอบความเที่ยงในกลุ่มตัวอย่างวัยรุ่นหญิง จํานวน 20 ราย ได้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค เท่ากับ .92 วิเคราะห์ข้อมูลส่วนบุคคลโดยใช้สถิติ เชิงบรรยาย วิเคราะห์ความแตกต่างของคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์ภายในกลุ่มก่อนและ หลังการเข้าร่วมโปรแกรมโดยสถิติทีคู่และวิเคราะห์ความแตกต่างของคะแนนเฉลี่ยความฉลาด ทางอารมณ์ระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมโดยสถิติที่อิสระ ผลการวิจัย พบว่า คะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์ระหว่างกลุ่มทดลองและ กลุ่มควบคุมหลังการทดลองแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .05) กลุ่มทดลองมีคะแนน เฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์สูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (p < .05) กลุ่มควบคุม มีคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์ก่อนและหลังการทดลองไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญ ทางสถิติ (p > .05) ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าโปรแกรมการพัฒนาทักษะชีวิต สามารถทําให้เด็กวัยรุ่นหญิง ในสถานสงเคราะห์เด็กมีการพัฒนาความฉลาดทางอารมณ์ ดังนั้นจึงควรนําไปใช้เพื่อการจัดบริการ สวัสดิการสังคมสําหรับเด็กวัยรุ่นที่อาศัยอยู่ในสถานสงเคราะห์หรือปรับใช้กับเด็กวัยรุ่นทั่วไป
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/12005
Appears in Collections:646 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
416973.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.