Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11861
Title: การพัฒนาความสามารถในการเขียนระดับย่อหน้าด้านองค์ประกอบของนักศึกษาที่เรียนรายวิชาทักษะการสื่อสาร
Other Titles: Developing Paragraph Writing Ability Focusing on its Components among Students Taking the Communication Skills Course
Authors: จอมขวัญ สุทธินนท์
Faculty of Liberal Arts (Educational Foundation)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาสารัตถศึกษา
Keywords: ภาษาไทย -- การเขียน;สิ่งพิมพ์มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The aim of this study on developing paragraph writing ability focusing on its components among students taking Communication Skills course was to investigate errors, improve ability, and compare ability in paragraph writing in terms of components of the paragraph among students between before and after they had taken the course using an evaluation form on paragraph writing for each component based on the authentic assessment concept. O'Malley and Pierce's analytical scoring rubric (1996: 94) was employed; the levels of evaluation in the rubric were classified as 1 = To be improved, 2 = Passed, 3 = Good, and 4 = Very Good. The study was conducted with 1,707 paragraphs written by 114 students. The analytical scoring rubric consisted of three parts: components of the paragraph, paragraph coherence, and linguistic features. The three parts were analyzed in terms of errors in writing a paragraph, and development of ability in writing a paragraph. The results of the analyses revealed that in components of the paragraph, errors accounted for 55.3 percent and development accounted for 68.33 percent; in paragraph coherence, 64.9 percent and 75.1 percent; and in linguistic features, 65.31 percent and 72.3 percent, respectively. Regarding comparison of paragraph writing ability focusing on its components of students between before and after taking the Communication Skills course based on self-evaluation using a paragraph evaluation form which was an analytical scoring rubric as authentic assessment, it was found that the students' ability in paragraph writing was significantly improved at the level 0.01.
Abstract(Thai): งานวิจัยเรื่องการพัฒนาความสามารถในการเขียนระดับย่อหน้าด้านองค์ประกอบของ นักศึกษาที่เรียนรายวิชาทักษะการสื่อสารมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อบกพร่อง พัฒนาความสามารถ และเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนระดับย่อหน้าด้านองค์ประกอบของนักศึกษาที่เรียน รายวิชาทักษะการสื่อสารระหว่างก่อนกับหลังจากที่ผู้เรียนพิจารณาผลงานของตนเองตามแบบฟอร์ม เกณฑ์การประเมินการเขียนย่อหน้าแบบแยกองค์ประกอบโดยการประเมินตามสภาพจริง ตามแนวคิด เรื่องการประเมินตามสภาพจริง (authentic assessment) โดยใช้เกณฑ์การให้คะแนนรูปแบบ rubric ของ O'Malley and Pierce แบบแยกองค์ประกอบ (analytical scoring rubric) (1996: 94) ซึ่งกําหนดระดับคะแนน 4 ระดับ ได้แก่ ระดับ 1 ต้องปรับปรุง ระดับ 2 ผ่าน ระดับ 3 ดี และระดับ 4 ดีมาก จากจํานวนผลงานของนักศึกษาทั้งสิ้น 114 คน จํานวนย่อหน้าทั้งสิ้น 1,707 ย่อหน้า การวิเคราะห์แบบแยกองค์ประกอบประกอบด้วยสามส่วนคือองค์ประกอบของย่อหน้า การ เรียบเรียงย่อหน้า และสํานวนภาษา และมีการวิเคราะห์สามส่วนนี้ในสองประเด็นหลัก ได้แก่ ข้อบกพร่องในการเขียนย่อหน้าและพัฒนาการความสามารถในการเขียนระดับย่อหน้า ผลการ วิเคราะห์ด้านองค์ประกอบของย่อหน้า พบข้อบกพร่องคิดเป็นร้อยละ 55.3 และพบพัฒนาการ คิด เป็นร้อยละ 68.33 ด้านการเรียบเรียงย่อหน้า พบข้อบกพร่อง คิดเป็นร้อยละ 64.9 และพบพัฒนาการ คิดเป็นร้อยละ 75.1 และด้านสํานวนภาษา พบข้อบกพร่อง คิดเป็นร้อยละ 65.31 และพบพัฒนาการ คิดเป็นร้อยละ 72.3 ตามลําดับ ส่วนการเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนระดับย่อหน้าด้าน องค์ประกอบของนักศึกษาที่เรียนรายวิชาทักษะการสื่อสารระหว่างก่อนกับหลังจากที่ผู้เรียนพิจารณา ผลงานของตนเองตามแบบฟอร์มเกณฑ์การประเมินการเขียนย่อหน้าแบบแยกองค์ประกอบโดยการ ประเมินตามสภาพจริง พบว่านักศึกษาที่เรียนรายวิชาทักษะการสื่อสารมีพัฒนาการความสามารถใน การเขียนระดับย่อหน้าหลังจากที่ผู้เรียนพิจารณาผลงานของตนเองตามแบบฟอร์มเกณฑ์การประเมิน การเขียนย่อหน้าแบบแยกองค์ประกอบโดยการประเมินตามสภาพจริงอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ ระดับ 0.01
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11861
Appears in Collections:895 Research

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
423826.pdf8.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.