Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11728
Title: Effects of the Use of Reading Logs on Reading Comprehension of Mattayomsuksa 5 Students in Trang
Other Titles: ผลของการใช้แบบบันทึกการอ่านต่อการอ่านเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ในจังหวัดตรัง
Authors: Adisa Teo
Umaisee Rakana
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Reading;Reading Ability testing
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: This study aimed to find out whether there is a difference in reading comprehension of the students before and after using reading logs, whether there is a difference in reading comprehension between the group using reading logs and the group using post-reading questions and the students' attitudes towards the use of reading logs. The study was conducted during the second semester of the academic year 2016. The participants were 88 Mattayomsuksa 5 students in a secondary school in Trang. They were divided into two groups: 44 in the experimental group with the use of reading logs and 44 in the control group with the use only of post-reading questions. The instruments used in this study were a pre-test, reading logs, a post-test, and a questionnaire on the students' attitudes towards the use of reading logs. The data were qualitatively and quantitatively analyzed. The findings revealed that the experimental and the control groups did noticeably better in the post-test and their pre- and post-test scores were significantly different at a 0.01 level. However, the mean difference between the pre- and post-test scores of the experimental group was significantly greater than that of the control group at a 0.01 level indicating that although both reading logs and post-reading questions could improve the students' reading comprehension, the former could do so to a greater extent than the latter overall and particularly in literal comprehension. Moreover, the students were pleased with the use of reading logs and considered it useful. Reading logs enabled them to read actively and take their own notes freely.
Abstract(Thai): การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลของการอ่านเพื่อความเข้าใจทั้งก่อนและหลัง การใช้แบบบันทึกการอ่าน เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างในการอ่านเพื่อความเข้าใจระหว่างกลุ่มที่ ใช้แบบบันทึกการอ่านและกลุ่มที่ใช้แบบคําถามหลังการอ่าน และเพื่อศึกษาทัศนคติของนักเรียนต่อ การใช้แบบบันทึกการอ่าน กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนจํานวน 88 คนที่กําลังศึกษาอยู่ชั้นมัธยมศึกษาปี ที่ 5 โรงเรียนแห่งหนึ่งในจังหวัดตรัง ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 แบ่งเป็นกลุ่มทดลองซึ่งใช้ แบบบันทึกการอ่านจํานวน 44 คน และกลุ่มควบคุมซึ่งใช้แบบคําถามหลังการอ่านจํานวน 44 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบทดสอบความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจก่อน และหลังเรียน แบบบันทึกการอ่าน และแบบสอบถามทัศนคติต่อการใช้แบบบันทึกการอ่าน ใช้การ วิเคราะห์ข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่าคะแนนหลังเรียนของกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุมสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 อย่างไรก็ตาม เมื่อ เปรียบเทียบค่าความแตกต่างระหว่างคะแนนก่อนและหลังเรียนของทั้งสองกลุ่มพบว่ากลุ่มทดลองมี คะแนนสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ซึ่งแสดงให้เห็นว่าแม้ทั้งสองวิธี จะช่วยพัฒนาการอ่านเพื่อความเข้าใจแต่การอ่านโดยใช้แบบบันทึกการอ่านช่วยพัฒนาการอ่านได้ มากกว่า ทั้งการอ่านเพื่อความเข้าใจโดยรวมและในระดับตัวอักษร นอกจากนี้ นักเรียนพึงพอใจกับ การใช้แบบบันทึกการอ่านและเห็นว่าแบบบันทึกการอ่านมีประโยชน์ ช่วยให้นักเรียนอ่านอย่าง กระตือรือร้นและจดบันทึกได้อย่างอิสระ
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11728
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
420128.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.