Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11718
Title: | รูปแบบการให้บริการแพทย์แผนไทยในระบบบริการสาธารณสุขระดับตติยภูมิของโรงพยาบาลศูนย์/โรงพยาบาลทั่วไปในเขตบริการสุขภาพที่ 12 |
Other Titles: | Model of Thai Traditional Medicine Service in the Tertiary Public Health System of Regional Hospitals Hospitals and General Hospitals in the 12th Area Health Service |
Authors: | จีรเนาว์ ทัศศรี ภรณ์ทิพย์ ขุนพิทักษ์ Health System Management Institute สถาบันการจัดการระบบสุขภาพ |
Keywords: | การแพทย์แผนไทย การบริการ;สถานบริการสาธารณสุข |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | This descriptive study aimed to examine current situation and management approach for the development of Thai traditional medicine in the Tertiary Public Health System of Regional Hospitals and General Hospitals in the 12th Area Health Service. 39 of Thai traditional medicine practitioners were involve in this study. Tools used were questionnaires and structured questions for the focus group discussion. Questionnaires were created by the researcher. Data collection was done from February to March 2017. Frequency, percentage, and content analysis were used for data analysis. The results of this study revealed that The current situation composed of two issues: (1) Thai Traditional Medicine Service consisted of 4 aspects: 1.1 treatment, 1.2 promotion health, 1.3 disease prevention, and 1.4 rehabilitation. (2) Thai Traditional Medicine Management consisted of 5 aspects: 2.1 Thai Traditional Medicine Service Systems. The number of patients entering the Thai traditional medicine service was 11.40% of the total number of patients in 2016. They were diagnosed and ordered treatment by modern medicine with Thai Traditional Medicine and Applied Thai Traditional Medicine. Provided services at outpatient and inpatient departments. It also offered parallel OPD clinics and knee osteoarthritis clinics. 2.2 Herbal Medicine System. There are 13 single herbs, 41 medicine herbs, and 3 specific cooking medicine herbs. 2.3 The structure. There was only 1 hospital managed directly made the hospital director. 2.4 The personnel development. Personnel development was provided by training for an average of twice a year. 2.5 The budget allocation. There were some budget from the NHS and revenue from services for supporting to the management. The management approach to Thai traditional medicine have five major items: (1) Management System for Thai Traditional Medicine Service (TTMS). Most commented that TTMS should be added to all services and opened for specialized clinics. Parallel OPD clinic services should be defined as disease/condition. The level of illness was clear with patient referral system. TTMS should be managed on the building side. Give people access to the service. (2) Herbal Medicine Management System. The manager, pharmacist, and Thai traditional medicine doctor had to meet together for boiling medicines to have a standard dose of GMP. (3) The structural management approach. TTMS should have enough government officials suitable for amount of Thai traditional medicine in the hospital. (4) The management approach for personnel development. There should be short-term and long-term training for Thai Traditional Medicine Service. (5) The budget management approach. TTMS should receive additional funding from the Department of Traditional Thai Medicine, Alternative Medicine, and NHSO. In brief, Model of Thai Traditional Medicine Service in the Tertiary Public Health System of Regional Hospitals and General Hospitals in the 12th Area Health Service should compose of 4 aspects of the service system those will be treatment, health promotion, disease prevention, and rehabilitation. However, there should have more services than those in the primary hospitals and the secondary hospitals. |
Abstract(Thai): | การวิจัยเชิงพรรณนาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสถานการณ์ปัจจุบันของการแพทย์ แผนไทย และแนวทางการจัดการในการพัฒนาการแพทย์แผนไทยในระบบบริการสาธารณสุขระดับ ตติยภูมิที่มีประสิทธิภาพในโรงพยาบาลศูนย์/โรงพยาบาลทั่วไปในเขตบริการสุขภาพที่ 12 โดยกลุ่ม ตัวอย่าง คือ ผู้รับผิดชอบงานแพทย์แผนไทยใน 10 โรงพยาบาล จํานวน 39 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามและแนวคําถามสนทนากลุ่ม เก็บข้อมูลระหว่างเดือนกุมภาพันธ์ ถึงมีนาคม 2560 วิเคราะห์ ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ ร้อยละ และวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการศึกษา พบว่า สถานการณ์ปัจจุบันของการแพทย์แผนไทยในระบบบริการ สาธารณสุขระดับตติยภูมิในโรงพยาบาลศูนย์/โรงพยาบาลทั่วไปในเขตบริการสุขภาพที่ 12 มี 2 ประเด็น ได้แก่ (1) การให้บริการแพทย์แผนไทย ซึ่งประกอบด้วย 4 ด้าน คือ 1.1 ด้านการรักษา 1.2 ด้านการ ส่งเสริมสุขภาพ 1.3 ด้านการป้องกันโรค และ 1.4 ด้านการฟื้นฟูสภาพ (2) การจัดการงานแพทย์แผนไทย ประกอบด้วย 5 ด้าน คือ 2.1 ด้านระบบบริการแพทย์แผนไทย มีจํานวนผู้ป่วยที่เข้ามาใช้บริการแพทย์ แผนไทยปี 2559 โดยเฉลี่ยร้อยละ 11.40 ของจํานวนผู้ป่วยทั้งหมด ซึ่งได้รับการวินิจฉัยและสั่งการรักษา โดยแพทย์แผนปัจจุบันร่วมกับแพทย์แผนไทย และแพทย์แผนไทยประยุกต์มากที่สุด เปิดให้บริการที่แผนก ผู้ป่วยนอกและผู้ป่วยใน อีกทั้งยังให้บริการคลินิก OPD คู่ขนานและคลินิกข้อเข่าเสื่อม 2.2 ด้านระบบยา สมุนไพร มีการใช้ยาสมุนไพรเดี่ยว จํานวน 13 รายการ ยาสมุนไพรตํารับ จํานวน 41 รายการ และยาปรุง เฉพาะราย 3 รายการ 2.3 ด้านระบบโครงสร้างองค์กร มีเพียง 1 โรงพยาบาลที่ขึ้นตรงต่อผู้อํานวยการ โรงพยาบาล 2.4 ด้านการพัฒนาบุคลากร มีการจัดอบรมเฉลี่ยปีละ 2 ครั้ง และ 2.5 ด้านการจัดสรร งบประมาณ มีเงินงบประมาณแผ่นดิน เงินสนับสนุนจาก สปสช. และเงินรายได้จากการให้บริการมา บริหารจัดการ ส่วนแนวทางการจัดการในการพัฒนาการแพทย์แผนไทยมี 5 ด้าน คือ (1) ด้านระบบ บริการแพทย์แผนไทย ส่วนใหญ่มีความคิดเห็นว่าควรเพิ่มให้ครบทุกงานบริการ ควรเปิดให้บริการคลินิก เฉพาะโรค สําหรับการให้บริการคลินิก OPD คู่ขนาน ควรมีการกําหนดโรค/ภาวะ ระดับความเจ็บป่วย ให้ ชัดเจน รวมไปถึงการส่งต่อผู้ป่วย และควรมีการจัดการด้านอาคาร สถานที่ ให้ประชาชนเข้าถึงบริการ (2) ด้านระบบยาสมุนไพร ควรมีการประชุมร่วมกันระหว่างผู้บริหาร เภสัชกร และแพทย์แผนไทย เพื่อให้มี การต้มยาที่ได้มาตรฐาน GMP (3) ด้านการจัดระบบโครงสร้าง ควรมีตําแหน่งข้าราชการบรรจุอย่าง เพียงพอกับจํานวนปริมาณแพทย์แผนไทยในโรงพยาบาล (4) ด้านพัฒนาบุคลากร ควรมีการอบรมระยะ สั้น และระยะยาวในด้านการให้บริการแพทย์แผนไทย และ (5) ด้านการจัดสรรงบประมาณ ควรได้รับ งบประมาณสนับสนุนเพิ่มจากกรมการแพทย์แผนไทยและการแพทย์ทางเลือก และ สปสช. สรุปรูปแบบ การให้บริการแพทย์แผนไทยในโรงพยาบาลศูนย์/โรงพยาบาลทั่วไปที่ควรจะเป็นให้มีครบทั้งด้านการรักษา ด้านการส่งเสริมสุขภาพ ด้านการป้องกันโรค และด้านการฟื้นฟูสภาพ แต่ทั้งนี้ให้มีงานบริการที่เพิ่ม มากกว่าโรงพยาบาลระดับปฐมภูมิ และระดับทุติยภูมิ |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (การจัดการระบบสุขภาพ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11718 |
Appears in Collections: | 148 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
420106.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.