Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11654
Title: | ความต้องการจำเป็นในการฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษและการพัฒนาบทเรียนอ่านที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับท้องถิ่นภาคใต้ |
Other Titles: | Needs in English Reading Skills Practice and the Development of Reading Materials with Southern Contexts |
Authors: | นิสากร จารุมณี สุวีรยา ทองประดิษฐ์ Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics) คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์ |
Keywords: | ภาษาอังกฤษ การอ่าน การทดสอบความสามารถ;ภาษาอังกฤษ การอ่าน การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) |
Issue Date: | 2560 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | This study investigated students' needs in English reading skills practice and the development of reading materials with southern contexts. The study was divided into two phases: the survey and the experiment. In the survey, 23 English teachers were interviewed and 279 Matthayomsuksa 2 students in small size high schools in southern Thailand answered the questionnaires about needs in English reading skills practice. The results were as follows: 1) the three most needed reading strategies were reading for main idea, reading for details and identifying topics; 2) the serious reading problems were related to topic identification and the lack of vocabulary; 3) students specified a high degree of wants in reading skills practice using familiar context; and 4) the three most interested reading topics were "attractive places in the southern part of Thailand", "southern Thai food" and "southern festivals". These results were used to create southern local context reading materials to enhance English reading ability, English vocabulary, and vocabulary retention. The materials were used in the experimental phase. The reading ability of students studying English reading skills by using southern context texts was compared with that of students using general reading texts. The study also investigated English vocabulary development and students' opinions toward the use of southern context texts. The subjects in the experimental phase were Matthayom suksa 2 students from two small- sized secondary schools. Students from the first school were in the control group studying English reading skills by using general reading texts and those from the second school was in the experimental group studying English reading skills by using southern context texts. It was found that: the English reading ability of both control and experimental groups significantly increased (p=0.01) but there were no significant differences when compared between the two groups. The experimental group could develop vocabulary at 50.5 percent, but they could not retain the vocabulary level. The experimental group highly agreed with the use of southern context texts in reading skills practice, and favored the teaching process, and the reading activities. |
Abstract(Thai): | การวิจัยนี้มุ่งศึกษาความต้องการจำเป็นในการฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษและ การพัฒนาบทเรียนอ่านที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับท้องถิ่นภาคใต้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านและคำศัพท์ภาษา อังกฤษ ผู้วิจัยแบ่งการศึกษาเป็น 2 ระยะ คือ ระยะสำรวจและระยะทดลอง ในระยะสำรวจผู้วิจัย สัมภาษณ์ครูผู้สอนวิชาภาษาอังกฤษ 23 คน และใช้แบบสอบถามถามนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 2 ในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษาขนาดเล็กเขตพื้นที่ภาคใต้ 2799 คน เกี่ยวกับความต้องการจำเป็นในการอ่าน ผลการวิจัยพบว่า 1) กลวิธีการอ่านที่มีความจำเป็นมากที่สุด 3 ลำดับแรก คือ การอ่านเพื่อหาใจความสำคัญของเรื่องการอ่านเพื่อเข้าใจรายละเอียดของเนื้อหาและการระบุหัวข้อเรื่องของเนื้อหา 2) ปัญหาที่นักเรียนประสบมาก คือ การระบุหัวข้อเรื่องของเนื้อหาและการไม่รู้ความ หมายคำศัพท์ 3) นักเรียนมีความต้องการเรียนทักษะการอ่านโดยใช้บริบทเนื้อหาที่มีความคุ้นเคยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และ 4) หัวข้อเรื่องเกี่ยวกับภาคใต้ที่นักเรียนให้ความสนใจอ่านมากที่สุด 3 ลำดับแรก คือ สถานที่ท่องเที่ยวในภาคใต้ อาหารใต้ และเทศกาลสำคัญ ผู้วิจัยนำผลสำรวจข้างต้นไปพัฒนาบทเรียนฝึกทักษะการอ่านเนื้อหาท้องถิ่นภาคใต้และทดลองใช้ส่งเสริมความสามารถทาง การอ่าน ภาษาอังกฤษ การพัฒนาคำศัพท์และความคงทนในการจดจำคำศัพท์ของนักเรียนในระยะทดลองโดยเปรียบเทียบความสามารถทางการอ่านระหว่างนักเรียนที่ใช้บทเรียนเนื้อหาท้องถิ่นภาคใต้กับนักเรียน ที่เรียนบทเรียนอ่านทั่วไปและศึกษาการพัฒนาด้านคำศัพท์ตลอดจนความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนอ่านที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับท้องถิ่นภาคใต้ กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษาขนาดเล็ก 2 แห่ง โรงเรียนที่1 เป็นกลุ่มควบคุมเรียนเนื้อหาทั่วไป นักเรียนโรงเรียนที่2 เป็นกลุ่มทดลองเรียนเนื้อหาท้องถิ่นภาคใต้ ผลการวิจัยพบว่า ความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ (p=0.01) แต่ไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญเมื่อเปรียบเทียบระหว่างกลุ่ม (t=-1.965) กลุ่มทดลองสามารถพัฒนาคำศัพท์ได้ร้อยละ 50.5 แต่ไม่สามารถรักษาระดับคำศัพท์ได้ นักเรียนกลุ่มทดลองเห็นด้วยกับการใช้ เนื้อหา ท้องถิ่นภาคใต้ พอใจวิธีการสอน และกิจกรรมการฝึกทักษะการอ่าน |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษานานาชาติ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11654 |
Appears in Collections: | 890 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
419701.pdf | 12.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.