Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11652
Title: The Use of English in an English as a Lingua Franca (ELF) Context : A Case Study of ASEAN International Students at a Thai University
Other Titles: การใช้ภาษาอังกฤษในบริบทที่ภาษาอังกฤษเป็นภาษากลาง : กรณีศึกษานักศึกษาต่างชาติในกลุ่มประเทศอาเซียนที่ศึกษาอยู ณ มหาวิทยาลัยในประเทศไทย
Authors: Kathleen Nicoletti
Sopheak Thon
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Usage;English language Conversation and phrase books;Students, Foreign
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: The number of study abroad programs is growing within the ASEAN community and English is serving as a lingua franca within these programs. However, there have been few studies examining how students are navigating these new English environments. This study aimed to do that by exploring the role of English in the lives of ASEAN international students at a Thai university. Fifty-five graduate students from six ASEAN member nations at Prince of Songkla University-Hat Yai participated in this study, which employed a lengthy questionnaire to determine how often English was used and for what purposes, as well as participants' perceptions of their English proficiency and their attitudes toward the use of English in Thailand. Then twelve of the 55 participants participated in focus groups designed to investigate participants' perspectives on the challenges of using English during their studies in Thailand. Frequency, means, percentages, standard deviation and t-tests were calculated in the quantitative analysis while thematic analysis was conducted on the qualitative data. Findings from the quantitative analysis showed that English played a critical and extensive role in both students' academic and social lives in Thailand which, in turn, had a significant impact on students' views and perceptions of their competency and confidence in using English. The qualitative data revealed that participants' reliance on English as the central means of communications played a role in limiting their access to knowledge and resources. Participants reported that they often faced language barriers with Thai classmates, advisors and lecturers. Information on websites and signage was sometimes limited to Thai, making it inaccessible to the participants. Additionally, the participants reported encountering problems writing papers and theses as a result of not having adequate knowledge of academic English writing. These findings provide useful insights for students who are considering participating in an ASEAN-based study abroad program and those interested in how English as a lingua franca functions within one of these programs.
Abstract(Thai): หลักสูตรศึกษาต่อในต่างประเทศที่ภาษาอังกฤษมีบทบาทเป็นภาษากลางมีจํานวน เพิ่มมากขึ้นในกลุ่มประชาคมอาเซียน อย่างไรก็ตามการศึกษาเกี่ยวกับการดําเนินชีวิตของผู้เรียนใน สภาพแวดล้อมทางภาษาอังกฤษใหม่ในหลักสูตรเหล่านี้ยังมีน้อยมาก การวิจัยครั้งนี้จึงมีวัตถุ ประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทของภาษาอังกฤษที่มีต่อการดําเนินชีวิตของนักศึกษาต่างชาติในกลุ่ม ประเทศสมาชิกอาเซียนที่ศึกษาอยู่ณ มหาวิทยาลัยในประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาประกอบด้วย นักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาจํานวน 55 คนที่มาจากประเทศสมาชิกอาเซียน 6 ประเทศ ซึ่งศึกษาอยู่ ในมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลได้แก่แบบ สอบถามยาวศึกษาความถี่และวัตถุประสงค์ต่างๆ ในการใช้ภาษาอังกฤษ รวมถึงมุมมองด้านระดับ ความสามารถทางภาษาอังกฤษของตนเองและทัศนคติที่มีต่อการใช้ภาษาอังกฤษในประเทศไทย และการสนทนากับกลุ่มตัวอย่างที่เลือกมาแบบเจาะจงจํานวน 12 คน เพื่อเจาะลึกถึงมุมมองเกี่ยว กับความท้าทายในการใช้ภาษาอังกฤษระหว่างการศึกษาในประเทศไทย มีการวิเคราะห์ข้อมูลเชิง ปริมาณด้วยสถิติหาความถี่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ การทดสอบที (t-tests) ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพจากการสนทนากลุ่มใช้การวิเคราะห์หาแก่นสาระ (thematic analysis) ผลการ วิเคราะห์เชิงปริมาณพบว่าภาษาอังกฤษมีบทบาทสําคัญและกว้างขวางทั้งในด้านชีวิตการศึกษาและ ด้านสังคมของนักศึกษา ซึ่งมีผลสําคัญต่อความคิดเห็นและมุมมองของผู้เรียนที่มีต่อความสามารถ และความมั่นใจในการใช้ภาษาอังกฤษของตนเอง ส่วนผลการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพพบว่าการ ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อกลางในการติดต่อสื่อสารมีส่วนในการจํากัดการเข้าถึงความรู้และทรัพยากร ทางการเรียนรู้ของผู้เรียน กลุ่มตัวอย่างรายงานว่ามักจะประสบปัญหาด้านการสื่อสารภาษากับเพื่อน ร่วมชั้นเรียนชาวไทย อาจารย์ที่ปรึกษา และอาจารย์ผู้สอน อีกทั้งข้อมูลในเว็บไซต์และป้ายโฆษณา มักจะเป็นภาษาไทยทําให้ไม่สามารถเข้าถึงข้อมูลดังกล่าวได้ นอกจากนั้นกลุ่มตัวอย่างยังรายงานว่า ประสบปัญหาในการเขียนรายงานและวิทยานิพนธ์เนื่องจากมีความรู้ด้านการเขียนภาษาอังกฤษเชิง วิชาการ ไม่เพียงพอ ผลจากการศึกษาครั้งนี้ให้ข้อมูลเชิงลึกที่เป็นประโยชน์สําหรับผู้เรียนที่กําลัง ตัดสินใจที่จะศึกษาต่อในหลักสูตรในต่างประเทศในกลุ่มประเทศสมาชิกอาเซียนและผู้ที่สนใจ ศึกษาบทบาทหน้าที่ของภาษาอังกฤษในการเรียนการสอนหลักสูตรเหล่านี้
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11652
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
419596.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.