Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11622
Title: | จินตทัศน์ศึกษาสำหรับระบบจัดการจราจร iTraffic |
Other Titles: | A Visualization Study of iTraffic |
Authors: | วรวิกา วัฒนสุนทร ชุติมณฑน์ รักนะ College of Computing |
Keywords: | การควบคุมจราจรด้วยระบบอิเล็กทรอนิกส์;จราจร แบบจำลอง;จราจร สัญญาณ |
Issue Date: | 2560 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract: | The number of vehicles in Phuket is increasing, resulting in traffic congestion. In order to manage the traffic, not only the traditional resources such as police and traffic light will be used but also many technologies are defined and studied including the sensor, high speed camera and global positioning system (GPS). This research focuses on the visualization of car positioning graphic transformation, using GPS concept, proposed in the form of graphic user interface (GUI) of a traffic management system, called Traffic. Traffic has been created since the experiment cannot be proceeded in the real situation as well as to approve that the concept of indicating car positioning information by graphic visualization can support the traffic control decision for the purpose of traffic congestion decreasing. The evaluation was assessed by 30 police officers at a police station in Phuket town, regarding with observations, interviews and questionnaires. The results, including ease of use, terminology and system information, satisfaction, learning and system capabilities, show that user satisfaction is in the positive level. The visualization which represents the density of traffic, called Mini map, is defined as well supported information for the traffic management decision. |
Abstract(Thai): | จากจำนวนยานพาหนะที่เพิ่มขึ้นในจังหวัดภูเก็ต ส่งผลให้เกิดปัญหาการจราจรติดขัด ซึ่งในปัจจุบันมีวิธีการจัดการจราจรหลายรูปแบบ โดยในงานวิจัยนี้ได้ทำการศึกษาเกี่ยวกับการแก้ไข ปัญหาด้วยการจัดการซึ่งแบ่งเป็น 2 รูปแบบ คือ การใช้เจ้าหน้าที่ตำรวจจราจร และการใช้เทคโนโลยีในการควบคุมสัญญาณไฟจราจร เช่น เซ็นเซอร์ กล้องวงจรปิดความเร็วสูง และข้อมูลพิกัดตำแหน่งบน พื้นผิวโลก (GPS) งานวิจัยนี้เป็นส่วนหนึ่งในการสร้างระบบ ITraffic ซึ่งมุ่งเน้นเฉพาะส่วนของการสร้าง จินตทัศน์ (Visualization) สำหรับหน้าจอส่วนติดต่อกับผู้ใช้ (Graphic User Interface, GUI) เพื่อใช้ในการระบุปริมาณยานพาหนะของระบบแบบควบคุมสัญญาณไฟจราจรด้วยตัวเอง (Manually traffic control) และในการวิจัยนี้ไม่สามารถลงปฏิบัติในพื้นที่จริงได้ เนื่องจากมีความเสี่ยงต่อการเกิด อุบัติเหตุสูง ผู้วิจัยจึงทำการสร้างระบบจำลองเพื่อใช้แทนการทดสอบในพื้นที่จริง โดยการประเมินผลแบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ ประเมินการออกแบบส่วนติดต่อผู้ใช้ (User Interface, Ul) และประเมินความพึงพอใจของการใช้งานระบบ iTraffic โดยผลการประเมินความพึงพอใจของระบบ iTraffic จากตำรวจจราจร สภ.อ. เมืองภูเก็ต จำนวน 30 คน พบว่ามีความพึงพอใจของการใช้ระบบโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ซึ่งในการประเมินผลแบ่งออกเป็น 5 ด้าน ได้แก่ ความยากง่ายในการใช้งาน (Ease of use) คำศัพท์และระบบ (Terminology and system information) ความพึ่งพอใจส่วนตัว (Subjective satisfaction) การเรียนรู้ (Learning) และความสามารถของระบบ (System capabilities) ผลการศึกษาสรุปได้ว่า ทุกด้านอยู่ในระดับความพึงพอใจมากที่สุด และผลการวิจัยยัง ชี้ให้เห็นว่าการแสดงความหนาแน่นของการจราจรในลักษณะของ Mini map มีส่วนช่วยสนับสนุนการ ตัดสินใจในการควบคุมสัญญาณไฟจราจร |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (เทคโนโลยีสารสนเทศ))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560 |
URI: | http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11622 |
Appears in Collections: | 976 Thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
419506.pdf | 6.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.