Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11452
Title: The Effectiveness of Lexical Collocation Instruction on Students' Collocation Knowledge and Writing Ability
Other Titles: ประสิทธิผลของการสอนคำปรากฏร่วมประเภทคำศัพท์ต่อความรู้ด้านคำปรากฏร่วมและความสามารถด้านการเขียนของนักเรียน
Authors: Thanyapa Palanukulwong
Phasinee Junjoem
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Vocobulary Study and teaching (Secondary);English language Writing Ability testing
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: The current study aimed to examine the effectiveness of lexical collocation instruction in enhancing EFL students' collocation knowledge and writing ability. The participants in this quasi-experimental study were 30 Mathayom 6 EFL students who were studying in the Science-Mathematic Program at a public high school. There were three sets of instruments: 1) 15 lessons of collocation instruction for 30 hours of teaching, (2) a collocation test, and (3) a writing test. The results of the study showed that the participants' scores in the post collocation test increased significantly (t=10.29, p < .01). The participants performed best on verb + noun collocations (t = 8.60, p < .01) and worst on verb + adverb collocations (t = 1.44, p < .01). However, verb + adverb and adverb + adjective were found to be problematic for participants to acquire in spite of instruction. Also, the participants' post writing scores increased significantly (t = 3.41, p < .01) with the use of more collocations, showing that participants benefited from collocation instruction. Participants appeared to have acquired and were able to use them in writing. As a result, the study seemed to suggest that collocation teaching was effective to help learners acquire collocation knowledge and this in turn helped improve their writing ability.
Abstract(Thai): งานวิจัยกึ่งทดลองนี้ มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิผลของการสอนคําปรากฏ ร่วมประเภทคําศัพท์ ในการเสริมสร้างความรู้เรื่องคําปรากฏร่วมและความสามารถด้านการเขียน ของนักเรียนที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 หลักสูตรวิทยาศาสตร์-คณิตศาสตร์ จํานวน 30 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษาของรัฐบาล เครื่องมือ ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบฝึกเรื่องคําปรากฏร่วมประเภทคําศัพท์ จํานวน 15 แบบฝึก เพื่อสอนคํา ปรากฏร่วม จํานวน 30 ชั่วโมง 2) แบบทดสอบความรู้คําปรากฏร่วม และ 3) แบบทดสอบการเขียน บรรยายภาพ ผลการวิจัยพบว่า หลังการทดลองคะแนนสอบความรู้คําปรากฏร่วมของกลุ่มตัวอย่าง เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ (t = 10.29, p < .01) กลุ่มตัวอย่างทําคะแนนดีที่สุดในข้อสอบคํา ปรากฏร่วมประเภท คํากริยา + คํานาม (verb + noun) (t = 8.60, p < .01) แต่ทําคะแนนต่ําสุดใน ข้อสอบคําปรากฏร่วมประเภท คํากริยา + คําวิเศษณ์ (verb + adverb) (t = 1.44, p < .01) อย่างไรก็ ตาม พบว่ากลุ่มตัวอย่างมีปัญหาในการเรียนรู้คําปรากฏร่วมประเภทคํากริยา + คําวิเศษณ์ (verb + adverb) และ คําวิเศษณ์ + คําคุณศัพท์ (adverb + adjective) ผลการวิจัยยังพบว่า ความรู้ที่ได้รับจาก การสอนคําปรากฏร่วมช่วยให้คะแนนข้อสอบเขียนบรรยายภาพหลังการทดลองของกลุ่มตัวอย่าง สูงขึ้นอย่างมีนัยสําคัญ (1 = 3,41, p < .01) ซึ่งแสดงให้เห็นว่า กลุ่มตัวอย่างได้รับความรู้จากการสอน คําปรากฏร่วม และสามารถนําความรู้นั้นมาใช้ในการเขียน จากผลการวิจัยดังกล่าว สามารถสรุปได้ ว่า การสอนคําปรากฏร่วมมีประสิทธิผลต่อการพัฒนาความรู้ด้านคําปรากฏร่วม และความสามารถ ด้านการเขียนของผู้เรียน
Description: Thesis (M.A. (Teaching English as an International Language)) Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11452
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
417042.pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.