Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11404
Title: กระบวนการเรียนรู้ของแกนนำเกษตรกรเพื่อการพัฒนาตนเองและสวนยางพาราแบบวนเกษตร : กรณีศึกษาเครือข่ายเกษตรกรสวนยางพาราแบบวนเกษตรตำบลทุ่งใหญ่ อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา
Other Titles: The learning process of core-team farmers for development of themselves and their para rubber agro-forestry : A case study of Thung Yai subdistrict network of Para rubber agro-forestry farmers, Hat Yai district, Songkhla Province
Authors: ประกาศ สว่างโชติ
ผกามาศ ทองคำ
Faculty of Natural Resources (Agricultural Development)
คณะทรัพยากรธรรมชาติ ภาควิชาพัฒนาการเกษตร
Keywords: วนเกษตร หาดใหญ่ (สงขลา);ชาวสวนยางพารา หาดใหญ่ (สงขลา)
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: The objectives of this qualitative research are to study the development and outcomes of learning processes, as well as factors facilitating and obstructing the learning processes of core-team farmers in developing themselves and thier rubber agroforestry plots, which was implemented in the technological transferring project of "strengthening networks of rubber agroforestry farmers in Thung Yai Subdistrict to promote rubber agroforestry planting in Hat Yai District, Songkhla Province" during 2012-2016. The target group includes ten core-team farmers in the project and the other nineteen informants who were involved in the project.. The research methodology are as follows: participant and non-participant observations; unstructured, semi-structured and structured interviews; surveys of number, species and sizes of plants in the farmers' rubber agroforestry plots; and a focus group discussion. The farmers were classified into two groups, five in each group: One group is comprised of farmers with experiences in rubber agroforestry before taking part in the project, while the other group began to develop their rubber agroforestry plots after the project participation. It is found that the first group accumulated their own knowledge from solving environmental problems, as well as having their dream of planting trees. They already changed their mono- cropping rubber plots into rubber agro-forestry ones. The learning are categorized into two approaches: one was for transforming mono-cropping rubber plots into rubber agro-forestry ones, and the other aimed to develop core-team members/groups/networks of farmers. The outcomes are as follows: The farmers increased their knowledge, motivation and positive attitudes towards rubber agroforestry. They learned about network administration so that they could set up occupation groups, as well as transferring their knowledge to people interested in the issues. They also developed their plots into rubber agro-forestry ones, which could be classified into three patterns: simple, semi-complex and complex systems. Factors facilitating their learning are as follows: 1) Necessary factors: their own previous interest in rubber agro-forestry and support from family members; 2) sufficient factors can be divided into two levels: (a) family level-economic pressures in their families and labor availability; (b) external level-free provisions of seedling, capabilities of learning process providers, support from private/governmental agencies, and the governmental policies for promoting rubber agro-forestry. The obstructive factor includes time constraints of the famers.
Abstract(Thai): งานวิจัยเชิงคุณภาพนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพัฒนาการของการเรียนรู้ ผลลัพธ์ ของกระบวนการเรียนรู้ รวมทั้งปัจจัยที่เอื้อและเป็นอุปสรรคต่อกระบวนการเรียนรู้ของแกนนํา เกษตรกรในการพัฒนาตนเองและสวนยางพาราแบบวนเกษตร ภายใต้โครงการถ่ายทอดเทคโนโลยี เรื่อง “การสร้างความเข้มแข็งของเครือข่ายเกษตรกรสวนยางพาราแบบวนเกษตร าบลทุ่งใหญ่ เพื่อ สร้างเสริมการทําสวนยางพาราแบบวนเกษตรในอําเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา” ซึ่งเป็นการวิจัยเชิง ปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม (Participatory Action Research – PAR) ในช่วงพ.ศ. 2555 - 2558 กลุ่มเป้าหมายคือแกนนําเกษตรกรเครือข่ายเกษตรกรสวนยางพาราแบบวนเกษตรตําบลทุ่งใหญ่ จํานวน 10 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลอื่นๆ จํานวน 19 คน วิธีการวิจัยได้แก่ การสังเกตแบบมีส่วนร่วม และไม่มีส่วนร่วม การสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง แบบกึ่งโครงสร้าง และแบบไม่มีโครงสร้าง การลง พื้นที่สํารวจจํานวน ชนิดและขนาดของพันธุ์ไม้ และการสนทนากลุ่ม จัดประเภทแกนนําเกษตรกรเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มละ 5 คน คือ กลุ่มที่ทําสวนยางพาราแบบวนเกษตรก่อนเข้าร่วมโครงการ และกลุ่มที่ทํา สวนยางพาราแบบวนเกษตรหลังเข้าร่วมโครงการ พบว่า กลุ่มแรกได้สั่งสมความรู้จากการแก้ไขปัญหา สิ่งแวดล้อม และมีความใฝ่ฝันที่ต้องการปลูกต้นไม้อยู่แล้ว และได้เปลี่ยนสวนยางพาราเชิงเดี่ยวเป็น สวนยางพาราแบบวนเกษตรก่อนแล้ว มีแนวทางการเรียนรู้ 2 แนวทาง คือ การเรียนรู้ที่มุ่งสู่การ เปลี่ยนสวนยางพาราเชิงเดี่ยวเป็นสวนยางพาราแบบวนเกษตร และการสร้างแกนนํา/กลุ่ม/เครือข่าย เกษตรกร ผลลัพธ์คือ แกนนําเกษตรกรได้เพิ่มความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการทําสวนยางพาราแบบวน เกษตร รวมทั้งเกิดแรงบันดาลใจและทัศนคติที่ดีในการทําสวนยางพาราแบบวนเกษตร มีการเรียนรู้ การบริหารจัดการเครือข่าย จนสามารถจัดตั้งกลุ่มอาชีพ และถ่ายทอดความรู้ให้แก่ผู้สนใจ ตลอดจน ได้พัฒนาสวนยางพาราแบบวนเกษตร ซึ่งจัดประเภทตามจํานวนพันธุ์ไม้ได้ 3 แบบ ได้แก่ แบบไม่ ซับซ้อน แบบกึ่งซับซ้อน และแบบซับซ้อน ปัจจัยที่เอื้อต่อการเรียนรู้ ประกอบด้วย 1) ปัจจัยจําเป็น ของแกนนาเกษตรกร ได้แก่ แกนนําเกษตรกรมีโจนิยมชมชอบการปลูกต้นไม้ มีความสนใจในการทํา สวนยางพาราแบบวนเกษตรเป็นทุนเดิมอยู่บ้างแล้ว และได้รับการสนับสนุนจากสมาชิกในครอบครัว และ 2) ปัจจัยที่เป็นแรงสนับสนุน ซึ่งแบ่งเป็น 2 ระดับ (ก) ระดับครอบครัว ได้แก่ แรงกดดันทาง เศรษฐกิจของครอบครัว และความพร้อมของแรงงาน และ (ข) ระดับภายนอก ได้แก่ การสนับสนุน พันธุ์กล้าไม้ฟรี ความสามารถของผู้สร้างกระบวนการเรียนรู้ การสนับสนุนของหน่วยงานภาครัฐ/ เอกชน และนโยบายของภาครัฐที่เอื้อต่อการทําสวนยางพาราแบบวนเกษตร สําหรับปัจจัยที่เป็น อุปสรรค คือ เงื่อนไขเวลาของแกนน่าเกษตรกร
Description: วิทยานิพนธ์ (วท. ม. (พัฒนาการเกษตร)) มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11404
Appears in Collections:520 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
416999.pdf3.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.