Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11373
Title: Effectiveness of CA-informed telephone conversation instruction in enhancing conversation abilities : a study of Thai EFL University learners
Other Titles: ประสิทธิภาพของการเรียนการสอนการสนทนาทางโทรศัพท์โดยใช้หลักการวิเคราะห์บทสนทนาเพื่อส่งเสริมความสามารถทางการสนทนาให้กับผู้เรียนระดับมหาวิทยาลัยชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Authors: Kemtong Sinwongsuwat
Anittha sitthikoson
Faculty of Liberal Arts (Languages and Linguistics)
คณะศิลปศาสตร์ ภาควิชาภาษาและภาษาศาสตร์
Keywords: English language Study and teaching (Higher) Foreign speakers;English language Conversation and phrase books
Issue Date: 2017
Publisher: Prince of Songkla University
Abstract: The study investigated the effectiveness of CA-informed telephone conversation teaching in developing conversation abilities of Thai learners of English. The participants included 97 university students from several faculties enrolled in an elective English conversation course. Mixed methods were employed. The students were engaged in telephone conversations in both pre- and post-tests to determine the improvement in their conversation abilities. Open-ended questionnaires were also constructed to explore the students' attitudes after the treatment. The findings revealed a statistically significant difference between the pre- and post-test scores of the experimental and control groups. The experimental group outperformed the other group particularly in two aspects; namely, vocabulary and grammar. Most of the learners receiving the treatment also developed positive attitudes towards telephone conversation instruction, finding it beneficial in getting them to think systematically about conversation and to learn useful telephone expressions. It was suggested that although the instruction dealt with the inherent nature of conversation which might initially be difficult to grasp especially for low-proficiency students, it is still worthwhile for teachers to incorporate it into the classroom since such instruction can potentially help enhance their conversation abilities in the long run.
Abstract(Thai): งานวิจัยฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิภาพของการเรียนการสอนการสนทนา ทางโทรศัพท์โดยใช้การวิเคราะห์บทสนทนาแบบ Conversation Analysis (CA) ในการพัฒนา ความสามารถทางการสนทนาให้กับผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการ วิจัยประกอบด้วย นักศึกษามหาวิทยาลัย จํานวน 97 คน ซึ่งเป็นนักศึกษาจากหลากหลายคณะที่ ลงทะเบียนเรียนวิชาการสนทนาภาษาอังกฤษเป็นวิชาเลือก การวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบ ผสมผสานเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ โดยผู้เรียนจะต้องสอบสนทนาทางโทรศัพท์ ทั้งก่อนและ หลังเรียนเพื่อประเมินพัฒนาการของความสามารถในการสนทนา นอกจากนั้นผู้วิจัยได้สร้าง เครื่องมือซึ่งเป็นแบบสอบถามแบบปลายเปิดเพื่อสํารวจทัศนคติของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนการสอน ดังกล่าวภายหลังการวิจัย ผลการวิจัยเชิงเปรียบเทียบพบว่าคะแนนก่อนและหลังการทดลองของ กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ โดยกลุ่มทดลองมีคะแนนสูงกว่า กลุ่มควบคุมโดยเฉพาะในสองด้าน คือ ด้านคําศัพท์และด้านไวยากรณ์ ผู้เรียนส่วนใหญ่ในกลุ่ม ทดลองมีทัศนคติที่ดีต่อการเรียนการสอนการสนทนาทางโทรศัพท์โดยใช้การวิเคราะห์บทสนทนา แบบCA เห็นว่าการเรียนการสอนดังกล่าวไม่เพียงแต่ช่วยให้คิดอย่างเป็นระบบในขณะสนทนา ยัง ช่วยให้ได้เรียนรู้สํานวนต่าง ๆ ที่มีประโยชน์ในการพูดคุยทางโทรศัพท์ ผู้วิจัยให้ข้อเสนอแนะว่า ถึงแม้การเรียนการสอนดังกล่าวจะเกี่ยวข้องกับธรรมชาติของการสนทนาซึ่งอาจจะเป็นเรื่องยากที่ จะเข้าใจในตอนแรกโดยเฉพาะอย่างยิ่งสําหรับผู้เรียนที่มีความสามารถทางภาษาระดับต่ํา แต่ กระนั้นก็เป็นสิ่งที่คุ้มค่าและเป็นประโยชน์ที่ผู้สอนจะนําไปใช้ในชั้นเรียนเนื่องจากวิธีการสอนใน รูปแบบดังกล่าวจะสามารถช่วยเพิ่มขีดความสามารถในการสนทนาของผู้เรียนได้ในระยะยาว
Description: Thesis (M.A., Teaching English as an International Language)--Prince of Songkla University, 2017
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11373
Appears in Collections:890 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
419353.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.