Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11023
Title: การลดความสูญเสียในการบำรุงรักษาเชิงป้องกันมอเตอร์ กรณีศึกษาโรงงานแยกก๊าชธรรมชาติ
Other Titles: Reducing Loss of Preventive Maintenance for Motor: A Case Study of Gas Separation Plant
Authors: กลางเดือน โพชนา
ธวัชชัย สุวรรณประสม
Faculty of Engineering (Industrial Engineering)
คณะวิศวกรรมศาสตร์ ภาควิชาวิศวกรรมอุตสาหการ
Keywords: การจัดการโรงงาน
Issue Date: 2017
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Abstract: This research aimed to reduce loss of preventive maintenance for 239 important motors from totally 350 motors in a gas separation plant. This activity was performed according to Total Productive Maintenance (TPM) project in this plant. The research methodology followed the step of QC Story. Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) was also used for analysis of root causes and to propose the improvement methods. The analysis of the reliability of the system by applying reliability engineering was performed. The result from the analysis by FMEA found that bearing part was highest RPN (Risk Priority Number) score. The result from the analysis by reliability engineering showed that the reliability of motors in the redundancy system in a case study plant remained 89% after running the system for period of 5 years (40,000 hrs). Therefore, the guideline of new preventive maintenance method was proposed by extending the interval time to overhaul those critical motors. The condition based maintenance (CBM) method was introduced. The result from FMEA analysis was used to define and improve preventive maintenance actions. The results of this study indicated that the extended interval time of motor overhaul in the study period was effective since there was no breakdown during monitoring period. This could reduce preventive maintenance cost by 73.47% (while target was 40%). Finally, new standard with the extended interval time for overhaul motors in a case study plant was set.
Abstract(Thai): งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาหาแนวทางการลดความสูญเสียในการซ่อม บํารุงเชิงป้องกันมอเตอร์กลุ่มที่มีความสําคัญจํานวน 239 ตัว จากมอเตอร์ในโรงงานกรณีศึกษาทั้งหมด จํานวน 350 ตัว การดําเนินการนี้เพื่อสนับสนุนกิจกรรมการบํารุงรักษาทวีผลที่ทุกคนมีส่วนร่วม (TPM) ในโรงงานแยกก๊าซธรรมชาติแห่งหนึ่ง โดยใช้แนวทางของขั้นตอนในการแก้ปัญหาตามวิธีการ ของ QC Story รวมถึงการวิเคราะห์สาเหตุของปัญหาใช้เครื่องมือวิเคราะห์ลักษณะข้อบกพร่องและ ผลกระทบ(Failure Mode and Effect Analysis,FMEA) และการวิเคราะห์ความน่าเชื่อถือของระบบ โดยใช้วิศวกรรมความน่าเชื่อถือ (Reliability Engineering) เพื่อกําหนดวิธีการปรับปรุง ผลจากการ วิเคราะห์พบว่าส่วนประกอบที่มีค่าตัวเลขแสดงระดับความสําคัญ (Risk Priority Number, RPN) สูง ที่สุดคือตลับลูกปืน จากการศึกษาโดยประยุกต์ใช้หลักการของวิศวกรรมความน่าเชื่อถือ พบว่ามอเตอร์ กลุ่มตัวอย่างยังมีความน่าเชื่อถืออยู่อีกร้อยละ 89 หลังจากเดินเครื่องมาเป็นระยะเวลา 5 ปี (40,000 ชม.) ดังนั้นจึงได้กําหนดวิธีการซ่อมบํารุงมอเตอร์ใหม่โดยขยายเวลาการยกเครื่องออกไปจากเดิมแล้วไป ใช้วิธีการซ่อมบํารุงรักษาตามสภาพ (Condition based maintenance) แทนการยกเครื่องในทุกๆ ระยะเวลา 5 ปี รวมถึงการนําผลจากการวิเคราะห์ FMEA มากําหนดแนวทางป้องกันและปรับปรุง วิธีการซ่อมบํารุง ผลจากการศึกษาพบว่าสามารถขยายเวลาการยกเครื่องมอเตอร์ออกไปได้โดยไม่เกิด ความเสียหายกับมอเตอร์กลุ่มตัวอย่าง โดยสามารถลดค่าใช้จ่ายในการยกเครื่องมอเตอร์ได้ร้อยละ 73.47 สูงกว่าเป้าหมายที่กําหนด (ไม่ต่ํากว่าร้อยละ 40) จึงได้นําผลการปรับปรุงไปกําหนดมาตรฐานใน การซ่อมบํารุงรักษามอเตอร์ของโรงงานกรณีศึกษา
Description: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการอุตสาหกรรม), 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11023
Appears in Collections:228 Minor Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5810121004.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.