Please use this identifier to cite or link to this item: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11771
Title: ปัจจัยพหุระดับที่ส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานการศึกษาเอกชนจังหวัดปัตตานี
Other Titles: Multi-level Factors Affecting Learning Management Skills of Teachers under Office of the Private Education Pattani Province
Authors: เจ๊ะฮะ, ซูฮัยลา
Advisor: ลาเต๊ะ, อาฟีฟี
Keywords: การจัดการเรียนรู้
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์การสมนัยระหว่างระดับความรู้และระดับทักษะด้านการจัดการเรียนรู้กับเพศ ขนาดของโรงเรียน ประสบการณ์การสอน และการเข้าร่วมฝึกอบรมของครู และ 2) วิเคราะห์ปัจจัยพหุระดับที่ส่งผลต่อทักษะด้านการจัดการเรียนรู้ของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานการศึกษาเอกชนจังหวัดปัตตานี กลุ่มตัวอย่างคือ ครู และผู้บริหารสถานศึกษาในระดับมัธยมศึกษาประเภทสอนศาสนาควบคู่สามัญ สังกัดสำนักงานการศึกษาเอกชนจังหวัดปัตตานี ประกอบด้วยครูผู้สอนวิชาสามัญจำนวน 805 คน และผู้บริหารจำนวน 64 คน ซึ่งมาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็น 1) แบบประเมินระดับความรู้และระดับทักษะด้านการจัดการเรียนรู้ 2) แบบประเมินระดับความสำคัญของปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การสมนัย และ การวิเคราะห์พหุระดับ ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ระดับความรู้ด้านการจัดการเรียนรู้สมนัยกับเพศและ การเข้าร่วมฝึกอบรมของครูอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แต่สมนัยกับขนาดของโรงเรียน และประสบการณ์การสอนอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ สำหรับระดับทักษะการจัดการเรียนรู้สมนัยกับเพศ ขนาดของโรงเรียน ประสบการณ์การสอน และการเข้าร่วมฝึกอบรมของครูอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ 2) การวิเคราะห์ปัจจัยพหุระดับพบว่า ตัวแปรระดับครู ได้แก่ ปัจจัยด้านเจตคติต่อวิชาชีพครู ปัจจัยด้านคุณภาพชีวิตในการทำงานของครู และประสบการณ์การสอนของครูมีอิทธิพลทางบวกต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สำหรับตัวแปรระดับโรงเรียน พบว่า ทุกปัจจัยส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ โดยผลการวิเคราะห์ปฏิสัมพันธ์พบว่า ประสบการณ์การสอนของครูมีปฏิสัมพันธ์กันทางลบกับขนาดของโรงเรียนซึ่งร่วมกันส่งผลต่อทักษะการจัดการเรียนรู้ของครูอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 This research aimed to 1) correspondence analysis among level of knowledge and level of learning management skills with gender, school size, teaching experience and training obtain of teachers, 2) multi-level factors analysis to affecting learning management skills of teachers under office of the private education Pattani province. The samples were 805 teachers and 64 directors at islamic high schools under office of the private education Pattani province which selected by multi-stage random sampling technique. The research instrument were 1) the evaluations form of level of knowledge and level of learning management skills level, and 2) the evaluation form of priority to factors affecting learning management skills. Data were analyzed using mean, standard deviation, correspondence analysis and multi-level analysis. The results showed that 1) level of knowledge were corresponded with gender and training obtain of teachers at the .05 statistical significance level but non-significance corresponded with school size ¬¬¬and teaching experience. Otherwise, level of learning management skills were non-significance corresponded with gender, school size, teaching experience and training obtain of teachers. 2) Multi-level factors analysis found that attitudes toward career factor, quality of life factor and teaching experience at the teacher-level positive affecting with learning management skills at the .05 statistical significance level. For school-level found that all factors were not significance affecting with learning management skills. The interactions analysis showed that teaching experience was negative interacting with school size that affecting learning management skills at the .05 statistical significance level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศษ.ม.(การวิจัยและประเมินผลการศึกษา))--มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 2560
URI: http://kb.psu.ac.th/psukb/handle/2016/11771
Appears in Collections:276 Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TC1439.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in PSU Knowledge Bank are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.